فاعلية توظيف التعليم عن بُعد في تنمية مهارات التفكير والاتجاهات لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية

المؤلفون

1 دكتوراه في مناهج وطرق التدريس جامعة المدينة العالمية

2 أستاذ مشارك بجامعة المدينة العالمية بالمملكة العربية السعودية

المستخلص

 فاعلية توظيف التعليم عن بُعد في تنمية مهارات التفكير والاتجاهات لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية
  هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية توظيف التعليم عن بُعد وأثره في تنمية بعض مهارات التفكير والاتجاهات لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية،1. تحديد فاعلية توظيف التعليم عن بُعد في تنمية مهارات التفكير لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية بمدينة جدة وذلك من خلال تحديد فاعلية توظيف التعليم عن بُعد في تنمية اتجاهات طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية بمدينة جدة، والكشف عن فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ (α في استجابات أفراد عينة الدراسة حول فاعلية توظيف التعليم عن بُعد في تنمية مهارات التفكير لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية بمدينة جدة تبعًا لمتغيرات الدراسة: الجنس، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة، والصف الذي يدرسه، والكشف عن فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد الدراسة حول فاعلية توظيف التعليم عن بُعد في تنمية اتجاهات طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية بمدينة جدة تبعًا لمتغيرات الدراسة: الجنس، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة، والصف الذي يدرسه، وتحديد ما إذا كانت هناك علاقة ارتباطية بين التعليم عن بُعد وتنمية مهارات التفكير ، والاتجاهات لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر معلمي العلوم الشرعية بمدينة جدة.
 
 
 
 
 
 
 
 
"The Effectiveness of Using Distance Learning in Developing Thinking Skills and Attitudes among of Secondary Stage Students from the Point of View of AL Sharia Sciences Teachers'
The study aimed to reveal the effectiveness of the employment of distance education and its impact on developing some thinking skills and attitudes among secondary school students from the point of view of forensic science teachers,1. Determining the effectiveness of employing distance education in developing the thinking skills of secondary school students from the point of view of teachers of Sharia sciences in the city of Jeddah, by determining the effectiveness of employing distance education in developing the attitudes of secondary school students from the point of view of teachers of Sharia sciences in Jeddah, and revealing related differences Statistical significance at the significance level (α ≥ 0.05) in the responses of the study sample members about the effectiveness of using distance education in developing thinking skills among secondary school students from the point of view of teachers of Sharia sciences in Jeddah, according to the study variables: gender, educational qualification, number of years of experience, and the class he is studying, and the detection of statistically significant differences in the responses of the study members about the effectiveness of employing distance education in developing the attitudes of secondary school students from the point of view of teachers of Sharia sciences in the city of Jeddah according to the study variables: gender, academic qualification, number of years of experience, and the class taught And determining whether there is a correlation between distance education and the development of thinking skills, and trends among secondary school students from the point of view of teachers of Sharia sciences in Jeddah.
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية