فاعلية الذات التدريسية وعلاقتها بالضغوط المهنية المدركة لدى معلمي الصفوف الأولى بالمرحلة الإبتدائية( النظام التعليمي الجديد) في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

المؤلف

أستاذ علم النفس المساعد كلية الدراسات الإنسانية بنات القاهرة جامعة الأزهر

المستخلص

فاعلية الذات التدريسية وعلاقتها بالضغوط المهنية المدركة لدى معلمي الصفوف الأولى بالمرحلة الإبتدائية( النظام التعليمي الجديد) في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية
المستخلص :
    هدف البحث الحالى إلى التعرف على مستوى فاعلية الذات التدريسية والضغوط المهنية المدركة لدى معلمي الصفوف الأولى بالمرحلة الإبتدائية ، كذلك التعرف على الفروق في فاعلية الذات التدريسية والضغوط المهنية المدركة باختلاف متغير النوع  (ذكور – إناث) ، عدد سنوات الخبرة ، عدد الدورات التدريبية ، وأيضاً التعرف على مدى إمكانية التنبؤ بالضغوط المهنية من خلال فاعلية الذات التدريسية ، تكونت عينة البحث الحالي (210) من معلمي الصفوف المرحلة الابتدائية من الذكور والإناث ، طُبق عليهم استبانة فاعلية الذات التدريسية (اعداد الباحثة) ، استبانة الضغوط المهنية المدركة (اعداد الباحثة) ، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود مستوى مرتفع من فاعلية الذات التدريسية ومستوى متوسط من الضغوط المهنية لدى معلمي المرحلة الإبتدائية ، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية دالة احصائياً بين أبعاد فاعلية الذات التدريسية وأبعاد الضغوط المهنية المدركة ، عدا بعد الضغوط المرتبطة بالحوافز والمكافآت وجميع أبعاد فاعلية الذات التدريسية والدرجة الكلية ، وعدم وجود فروق في فاعلية الذات التدريسية باختلاف النوع  (ذكور – إناث) ، عدد سنوات الخبرة ، بينما وجدت فروق في أبعاد  فاعلية الذات التدريسية باختلاف عدد الدورات التدريبية ، كما لم توجد فروق في أبعاد الضغوط المهنية المدركة باختلاف النوع ، عدد سنوات الخبرة  ، بينما وجدت فروق  في أبعاد الضغوط المهنية المدركة  باختلاف عدد الدورات التدريبية عدا بعدى ضغوط ساعات العمل ، وضغوط الرواتب والمكافآت، وأخيراً أشارت النتائج إلى إمكانية التنبؤ بالضغوط المهنية من خلال الدرجة الكلية لفاعلية الذات التدريسية .  
 
 
 
 
 
 
 
 
Self–Efficacy in Teaching and its relationship to occupational stress of teachers of the first grades in the primary stage (the new educational system) in the light of some demographic variables
Abstract:
    The aim of the current research is to identify the level of Self–Efficacy in Teaching and occupational stress for teachers of first grades in the primary stage, as well as to identify the differences in Self–Efficacy in Teaching and occupational stress according to the gender variable (male - female), number of years of experience, number of training courses, and also to identify On the extent to which it is possible to predict occupational stress through teaching self-efficacy, the current research sample consisted of (210) male and female primary school teachers. applied to them A questionnaire about Self–Efficacy in Teaching (prepared by the researcher), and perceived occupational stress questionnaire (prepared by the researcher).
The research indicated that there is a high level of Self–Efficacy in Teaching and a medium level of occupational stress among primary school teachers, and the results indicated that there is a statistically significant correlation between the dimensions of occupational stress and the dimensions of perceived occupational stress, except for the dimension of pressures related to incentives and rewards and all dimensions of teaching self-efficacy and degree. college, and there were no differences in the effectiveness of Self–Efficacy in Teaching according to gender (males - females), number of years of experience, While there were differences in the dimensions of Self–Efficacy in Teaching according to the number of training courses, and there were no differences in the dimensions of perceived occupational stress according to gender, number of years of experience, while there were differences in the dimensions of perceived professional stress according to the number of training courses except for the dimensions of working hours stress, stress of salaries and bonuses. Finally the results indicated the possibility of predicting occupational stress through the total degree of Self–Efficacy in Teaching.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية