الأخطاء الشائعة في توظيف المعلمين لاستراتيجيات التعزيز في تدريس الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المساعد كليَّة التربية - بجامعة جدة

2 ماجستير التربية الخاصة كليَّة التربية - جامعة جدة

المستخلص

الملخص:
تعدُّ استراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي من التدخُّلات التي أثبتت فاعليتها في تربية الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد وتعليمهم. كما تعدُّ استراتيجيات التعزيز أحد أركان برامج التَّدخُّل السلوكي القائمة على مبادئ تحليل السلوك التطبيقي. وتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن الأخطاء الشائعة في توظيف المعلمين والمعلمات لاستراتيجيات التعزيز في تدريس الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد، من خلال الاستجابة على مقياس يتضمّن (20) عبارة، تُمثّل مواقف مختلفة، يعبّر كل موقف منها عن خطأ من الأخطاء الشائعة في استخدام استراتيجيات التعزيز. وقد بلغ عدد أفراد العينة (113) من معلمي ومعلمات الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد. وأظهرت نتائج الدراسة أن الأخطاء الأكثر شيوعًا، التي يقع فيها معلمو ومعلمات الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد في استخدام استراتيجيات التعزيز؛ تمثّلت في: عدم اختيار مُعزّزات تتناسب وقدرات الطلبة، والإفراط في تقديم المُعزّزات. أما الأخطاء الأقل شيوعًا فتمثّلت في: عدم تعميم التعزيز في المنزل ومشاركة الأسرة، وتعزيز مظهرين من مظاهر السلوك في الوقت نفسه، وعدم توضيح سبب التعزيز. كما أظهرت النتائج أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الأخطاء الشائعة في توظيف المعلمين والمعلمات لاستراتيجيات التعزيز في تدريس الطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد؛ تُعزى لمُتغيّري: الجنس والدورات التدريبية، بينما لم يكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات تُعزى لمُتغيّر الخبرة. وأوصت الدراسة بتكثيف الدورات التدريبية، وتدريب المعلمين والمعلمات على الاستخدام الأمثل لاستراتيجيات التعزيز، وتوظيفها داخل الفصول الدراسية للطلبة ذوي اضطراب طيف التَّوحُّد.
 
 
 
 
 
Common Mistakes in Teachers' Employment of Reinforcement Strategies in Teaching Students with Autism Spectrum Disorder
By
Osama Maajeeny, Ph.d.
College of Education
University of Jeddah
Bushra Faisal Fattah Hassan              Wala’a Awadh Almalki
College of Education                              College of Education
University of Jeddah                                   University of Jeddah
 
Abstract:
 Applied behavior analysis strategies are among the interventions that have proven effective in raising and educating students with autism spectrum disorder. Reinforcement strategies are also one of the pillars of behavioral intervention programs based on the principles of applied behavior analysis. The current study aims to reveal common errors in teachers’ use of reinforcement strategies in teaching students with autism spectrum disorder, by responding on a scale that includes (20) statements, representing different situations, each of which expresses one of the common errors in using reinforcement strategies. . The number of the sample was (113) male and female teachers of students with autism spectrum disorder. The results of the study showed that the most common mistakes made by teachers of students with autism spectrum disorder in using reinforcement strategies; They were: not choosing reinforcers that match the students' abilities, and over-providing reinforcers. As for the less common mistakes, they were: not generalizing reinforcement in the home and family participation, promoting two aspects of behavior at the same time, and not explaining the reason for the reinforcement. The results also showed that there are statistically significant differences between the averages of common errors in teachers' use of reinforcement strategies in teaching students with autism spectrum disorder; It is attributed to the two variables: gender and training courses, while there were no statistically significant differences between the means due to the variable of experience. The study recommended intensifying training courses, training teachers on the optimal use of reinforcement strategies, and employing them in the classroom for students with autism spectrum disorder.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية