فاعلية ما وراء المعرفة في تنمية مهارة الاستماع في اللغة الإنجليزية لطلاب المرحلة الثانوية في مدينة الطائف

المؤلف

ماجستير كلية التربية جامعة الطائف

المستخلص

مستخلص الدراسة
 
    هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية ما وراء المعرفة في تنمية مهارات الاستماع لطلاب الصف الثالث الثانوي. 
       وقد استُخدم المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي حيث تكونت عينة الدراسة من (60) طالباً من الصف الثالث الثانوي، قُسموا بالتساوي إلى مجموعتين ضابطة، وتجريبية. وأعد الباحث قائمة بمهارات الاستماع، واختبار مهارات الاستماع، وباستخدام اختبار (ت) للمجموعات المستقلة، ومعادلة مربع إيتا لحساب حجم الفاعلية أسفرت الدراسة عن النتائج التالية:

توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى = 0.01) α) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارة فهم المعنى الإجمالي من مهارات الاستماع لصالح المجموعة التجريبية.
توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى = 0.01) α) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارة تحليل الكلام المسموع من مهارات الاستماع لصالح المجموعة التجريبية.
توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى = 0.01) α) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارة التفكير الاستنتاجي من مهارات الاستماع لصالح المجموعة التجريبية.
توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى = 0.01) α) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للدرجة الكلية لمهارات الاستماع لصالح التجريبية، ويوجد حجم فاعلية بين متوسط وكبير لاستراتيجية ما وراء المعرفة في تنمية مهارات الاستماع لدى طلاب الصف الثالث الثانوي.

وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فقد أوصى الباحث بعدد من التوصيات منها: تدريب معلمي اللغة الإنجليزية على ما وراء المعرفة في تدريس الاستماع، وتدريب الطلاب على ما وراء المعرفة، وزيادة وعيهم بعملية الاستماع، والاستفادة من استراتيجية ما وراء المعرفة في تعليم مهارات لغوية أخرى.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The effectiveness of Metacognitive Strategy in Developing Listening Skills of English Language of the Secondary Stage in Taif
Homaid Abdul Hameed Al-Mansouri
 
Abstract
     The study aimed to identify the effectiveness of metacognitive strategy in developing the listening skills of third-year secondary school students.
     The study used a quasi-experimental design. The study sample consisted of (60) third-year secondary school students, equally divided into control and experimental groups. The researcher prepared a list of listening skills of English language which third-year secondary school students should have, a test for listening skills, and by using independent samples t-test and ETA square; to calculate the effect size, the study revealed the following results:

There were statistically significant differences at (α= 0.001) level between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-measurement in overall meaning understanding skills; in favor of the experimental group.
There were statistically significant differences at (α= 0.001) level between the mean scores of the experimental group, and the control group in the post-measurement in auditory speech analysis skills; in favor of the experimental group.
There were statistically significant differences at (α= 0.001) level between the mean scores of the experimental group, and the control group in the post-measurement in deductive thinking skills; in favor of the experimental group.
There were statistically significant differences at (α= 0.001) level between the mean scores of the experimental group, and the control group in the post-measurement in listening skills combined, in favor of the experimental group.

      In light of the findings, some recommendations were provided including, training English language teachers to use metacognitive strategy in teaching listening skill, training students to use metacognitive strategy and raise their awareness of the listening process, and benefiting from metacognitive strategy in teaching other language skills.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية