استخدامات مواقع التواصل الاجتماعي من قبل الطلبة في الجامعات الأردنية

المؤلف

استاذ مساعد في الادارة التربوية جامعة حائل - المملكة العربية السعودية

المستخلص

الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على استخدامات مواقع التواصل الاجتماعي من قبل الطلبة في الجامعات الأردنية من وجهة نظر الطلبة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع الطلبة في الجامعات الأردنية في إقليم الشمال، في حين تكونت عينة الدراسة من  (393) طالب وطالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مجتمع الدراسة وبعد إجراء التحليل الاحصائي المناسب توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج منها: أن هناك مستوى متوسط من اهتمامات طلبة الجامعات بشبكات التواصل الاجتماعي من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، وأن هناك مستوى متوسط من خصائص شبكات التواصل الاجتماعي ‏ من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، كما أنه لا توجد قروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في آراء أفراد عينة الطلبة حول دور مواقع التواصل الاجتماعي لدى الطلبة في الجامعات الأردنية تبعاً لمتغيرات (الجنس، والكلية، والسنة الدراسية)،  وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات أهمها: إعداد برامج تدريبية تعنى برفع الوعي لدى طلبة الجامعات حول إيجابيات وسلبيات مواقع التواصل الاجتماعي.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Uses of social networking sites by students in Jordanian universities
By
 Dr.Safaa Mousa Mohammad Khamayseh
Assistant Professor of Educational Administration
Hail University - Kingdom of Saudi Arabia
d.khamayseh@yahoo.com
 
Abstract
This study aimed to identify the uses of social networking sites by students in Jordanian universities from the students' point of view, and the study relied on the descriptive approach, where the study population consisted of all students in Jordanian universities in the northern region, while the study sample consisted of (393). Male and female students were randomly selected from the study population, and after conducting the appropriate statistical analysis, the study reached several results, including: that there is an average level of university students’ interests in social networks from the students’ point of view, and that there is an average level of social networking characteristics from The students’ own point of view, and there are no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) in the opinions of the members of the student sample about the role of social networking sites for students in Jordanian universities according to the variables (gender, college, and academic year), and the study recommended several Among the recommendations, the most important of which are: Preparing training programs concerned with raising awareness among university students about the pros and cons of social networking sites.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية