تأثير العمل الإداري المدمج على الآداء الوظيفي في جامعة تبوك في ظل الأزمات

المؤلف

كلية إدارة الأعمال / جامعة تبوك / دبلوم إدارة موارد بشرية

المستخلص

الملخص:
ظهرت جائحة كورونا أو كوفيد 19 لأول في مدينة يوهان الصينية في أوائل شهر ديسمبر 2019. أعلنت منظمة الصحة العالمية رسميًا في 30 يناير أن تفشي الفيروس يُشكل حالة طوارئ صحية عامة تبعث على القلق الدولي، وأكدت تحول الفاشية إلى جائحة يوم 11 مارس 2020. تم الإبلاغ عن أكثر من 133 مليون إصابةً بكوفيد-19 في أكثر من 188 دولةً ومنطقةً حتى تاريخ 8 أبريل 2021 حسب أرقام منظمة الصحة العالمية وتضمنت الإصابات أكثر من 2860 ألف حالة وفاة. إضافة الى ذلك تسببت الجائحة في أضرار اقتصادية بالغة حيث أدى تفشي الفايروس الى أضخم ركود اقتصادي عرفه العالم من 1929، حصل ذلك بعد تراجع الناتج المحلي والأنشطة الاقتصادية لأغلب الدول في العالم بشكل أدى إلى تراجع المبيعات وتسريح الموظفين وتراجع القدرات الشرائية للناس [1]. تأثر العمل الإداري بالجائحة مثل بقية القطاعات بما أن الجائحة أكبر من أزمة صحية عابرة وظهرت العديد من المحاولات والبحوث التي تحاول التخفيف من آثار الجائحة على سير العمل الإداري. في هذا الاطار يندرج موضوع هذا البحث الذي يهدف الى دراسة تأثير العمل الإداري المدمج على آداء موظفي جامعة تبوك. لتحقيق الغرض من الدراسة تم وضع استبانة محكمة لمعرفة الإمكانيات التي توفرها الجامعة من بيئة الكترونية ودورات لتطوير مهارات الموظفين وكذلك مدى تأثر الآداء الإداري للموظفين أثناء الجائحة من وجهة نظر مديريهم. وقد بينت استجابات أفراد العينة الى اتفاق جميع افراد عينة الدراسة على توفر جميع الإمكانيات اللازمة لحسن سير العمل الإداري عن بعد. كما بينت الدراسة أن لدى موظفي جامعة تبوك المهارات اللازمة للتعامل مع البرامج الإدارية والأجهزة الضرورية لسير العمل عن بعد. كما أكدت إجابات المديرين أن العمل المدمج يمثل خيارا فعالا ليس فقط لتجاوز الأزمة بل لتطوير العمل الإداري وتحقيق أفضل درجات الآداء بأقل التكاليف الممكنة.
الكلمات المفتاحية: العمل المدمج، كوفيد 19، الآداء الوظيفي، جامعة تبوك.
 
 
 
 
 
 
Abstract:
Covid 19 pandemic first appeared in Johann, China, in early December 2019. On January 30, the World Health Organization (WHO) officially declared the outbreak to be a public health emergency of international concern, and confirmed fascism as a pandemic on March 11, 2020. As of April 8, 2021, more than 133 million Kofid-19 cases have been reported in more than 188 countries and regions, according to World Health Organization (WHO) figures. In addition, the pandemic caused severe economic damage, with the outbreak of viruses leading to the world's largest economic recession from 1929, following a decline in the domestic output and economic activities of most countries in the world that led to a decline in sales, layoffs and a decline in people's purchasing power. Administrative work has been affected by the pandemic like other sectors, as the pandemic is larger than a passing health crisis, and numerous attempts and research have emerged to mitigate the effects of the pandemic on the functioning of the administration. The subject of this research, which aims at examining the impact of integrated administrative work on the performance of the staff of the University of Tebok, is included. For the purpose of the study, an accurate identification was made of the possibilities offered by the University from an electronic environment and staff development courses, as well as the extent to which the management performance of staff during the pandemic was affected from the point of view of their managers. The responses of the sample members to the agreement of all members of the study sample to have all the means necessary for the remote functioning of the administration. The study also showed that the staff of the University of Tebok had the necessary skills to deal with the administrative programmes and equipment necessary for the remote operation of work. Managers' responses also confirmed that integrated work was an effective option not only to overcome the crisis but also to develop managerial work and achieve the best performance at the lowest possible cost.
Key words: Amalgamated Work, Covid 19, Administrative Performance, Tabuk University.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية