Developing EFL Secondary Stage Teachers Competencies in the light of 21st century skills

المؤلفون

1 Senior English Teacher & Teachers' Trainer

2 Professor of Curriculum and EFL Instruction Faculty of Graduate Studies for Education Cairo University

المستخلص

Abstract
This research was aimed at identifying the effect of a suggested blended learning training program on developing the EFL teachers' professional performance in the light of 21st century competencies for the Secondary stage. To fulfill the purpose of the study, A quasi-experimental study was conducted including two random samples, each consists of (60) EFL in-service teachers in four Secondary schools in Giza Governorate. Instruments were constructed; a Need Analysis survey, an EFL 21st century competencies Questionnaire, A pre-and post-test and a Rubric. The materials include the program Framework. The validity and reliability of the study instruments were established before their use in the study. The suggested blended learning program was administered on the participants for about (20) hours. The findings of the research revealed the significance of the t-test values for the difference between the pre- and post- administration of the teacher's competency observation checklist and the pre-and post-test in favour of the post administration. Results also revealed that the proposed blended learning training program had a remarkable impact on developing the EFL teachers' competencies related to their (Professional Knowledge, Professional Skills, Attitudes and Values) and in turn their students were remarkably affected by this. The study recommended using blended learning to develop EFL teachers' professional and pedagogical competencies in the light of 21st Century Skills in different educational stages.
Keywords:  Teacher's Professional Competencies – 21st century skills- blended learning
 
الملخص:
  يهدف هذا البحث إلى التعرف على تأثير برنامج تدريبي على التعلم المدمج في تطوير الأداء المهني لمعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في ضوء كفاءات القرن الحادي والعشرين للمرحلة الثانوية. ولتحقيق هدف الدراسة أجريت دراسة شبه تجريبية تضمنت عينتين عشوائيتين تتكون كل منهما من (60) معلم لغة إنجليزية غير لغة إنجليزية أثناء الخدمة في أربع مدارس ثانوية بمحافظة الجيزة. صُنعت الأدوات ؛ دراسة استقصائية لتحليل الاحتياجات ، استبيان كفاءات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للقرن الحادي والعشرين ، اختبار ما قبل وبعد واختبار قواعد التقييم. المواد تشمل إطار البرنامج. تم إثبات صحة وموثوقية أدوات الدراسة قبل استخدامها في الدراسة. تم تنفيذ برنامج التعلم المدمج المقترح على المشاركين لمدة (20) ساعة. أوضحت نتائج البحث أهمية قيم اختبار t للاختلاف بين الاختبار القبلي والبعدي لقائمة مراجعة كفاءة المعلم والاختبار القبلي والبعدي لصالح الإدارة البعدية. أظهرت النتائج أيضًا أن برنامج التدريب على التعلم المدمج كان له تأثير ملحوظ على تطوير كفاءات معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية فيما يتعلق بـ (المعرفة المهنية والمهارات المهنية والمواقف والقيم) وبالتالي تأثر طلابهم بشكل ملحوظ بهذا. أوصت الدراسة باستخدام التعلم المدمج لتطوير الكفاءات المهنية والتربوية لمعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين في المراحل التعليمية المختلفة.
الكلمات الرئيسية: الكفاءات المهنية للمعلم - مهارات القرن الحادي والعشرين.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية