المعوقات التي تواجه الطلاب في المرحلة الثانوية في التعليم الإلكتروني واستراتيجيات مقترحة للحد منها

المؤلفون

1 المملكة العربية السعودية وزارة التعليم العالي جامعة دار الحكمة كلية الدراسات العليا

2 استاذ التربية الخاصة جامعة الملك عبد العزيز

المستخلص

ملخص الدراسة 
      هدفت الدراسة التعرف على المعوقات التي تواجه الطلاب في المرحلة الثانوية في التعليم الإلكتروني من وجهة نظرهم وتقديم استراتيجيات مقترحة للحد منها، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي حيث قامت بإعداد استبانة مكونة من أربعة محاور هي:( معوقات تتعلق بالجوانب الإدارية والمادية (11 عبارة)، معوقات تتعلق بالمعلم(8عبارات)، معوقات تتعلق بالطالب(9عبارات)، معوقات تتعلق بالتعلّم الإلكتروني (10عبارات)، وطبقت على عينة مكون من (240) طالبة بالمرحلة الثانوية بجدة.
 وتوصلت نتائج البحث إلى أن معوقات التعليم الإلكتروني التي تواجه الطلبة في التعليم في مدينة جدة عند تطبيقهم لهذا النوع من التعليم متحققة بدرجة كبيرة ، وجاءت في الترتيب الأول المعوقات التي تتعلق بالتعلم الإلكتروني وأهمها : الحاجة إلى توفير برامج حماية مكلفة لتأمين للمواقع التعليمية، صعوبة تطبيق التعلّم الإلكتروني في بعض المواد التي تحتاج إلى التطبيقات العملية، قلة توافر خدمة الأنترنت وانقطاعها، حاجة تطبيق التعليم الإلكتروني لمهارات تقنية عالية لدى المعلمين والطلاب، ارتفاع تكلفة توفير البرمجيات الجيدة (Software) بنمط التعليم الإلكتروني ، وفي الترتيب الثاني جاءت المعوقات التي تتعلق بالطالب أهمها : قلة تدريب المدارس على استخدام التعلم الإلكتروني، انشغال بعض الطلاب بمواقع إلكترونية غير المخصصة للتعليم، قلة امتلاك الطلبة المقررات الإلكترونية للمواد الدراسية، عدم استجابة الطلبة مع النمط الجديد من التعلّم، قلة التفاعل الاجتماعي بين الطلبة والمعلمين أثناء تطبيق التعليم الإلكتروني، عدم اقتناع الطلبة بأهميـة اسـتخدام الـتعلّم الإلكتروني، ضعف دافعية الطلبة نحو استخدام التعليم الإلكتروني، عدم توافر مهارات التعليم الذاتي لدى الطلبة، عدم توافر المعلومات والمهارات التكنولوجية اللازمة عن التعلّم الإلكتروني ، وفي الترتيب الثالث جاءت المعوقات التي تتعلق بالمعلم و منها : صعوبة متابعة المدرسين للأعداد الكبيرة من الطلبة عبر أدوات التعليم الإلكتروني المتاحة، سيطرة المعلم على الموقف التعليمي، نقص القدرة والكفاءة في استخدام التعلّم الإلكتروني من قبل المعلمين، التعلّم الإلكتروني يمثل عبئاً إضافياً للمعلمين فوق عبء العمل الموكل لهم، قلة عدد المعلمين الذين يجيدون المهـارات التكنولوجيـة اللازمة للتعلّم الإلكتروني، التعلّم الإلكتروني قد يضعف من قدرة المعلم على تعزيز الاتجاهات والقيم ، وفي الترتيب الرابع والأخير جاءت المعوقات التي تتعلق بالجوانب الإدارية والمادية أهمها : قلة توافر أجهزة الحاسوب بسبب التكلفة المالية، قلة مناسبة بيئة التعلم ومكوناتها عند إدخال وسيلة تكنولوجية حديثة، قلة توفير حوافز مادية للمعلمين لتطبيق التعليم الإلكتروني ، ضعف صيانة معدات التعليم الإلكتروني ، قلة عدد المختبرات الحاسوبية في المدارس ، ووضعت عدد من الاستراتيجيات للحد من هذه المعوقات هي: (استراتيجية تمويلية، استراتيجية تدريبية، استراتيجية تطويرية).
    كما قدمت عدد من التوصيات أهمها: الأخذ بالاستراتيجيات المقترحة في الدراسة والمتعلقة بالجانب التمويلي والتدريبي والتطويري لحل ومواجهة المعوقات التي تعرقل تحقيق الفاعلية الكاملة للتعليم الإلكتروني وذلك من خلال طرح هذه الاستراتيجيات على صانعي القرار التعليمي ومناقشتها معهم وتطويرها أليات التطبيق وفق الواقع الميداني والتطبيقي مع المسؤولين عن التعليم الإلكتروني في مدينة جدة أو الإدارات والمكاتب التعليمية التابعة لها. 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
      The study aimed to identify the obstacles facing students in the secondary stage in e-learning from their point of view and to present suggested strategies to reduce them. The researcher used the descriptive approach, where she prepared a questionnaire consisting of four axes: (obstacles related to the administrative and material aspects (11 phrases), obstacles Related to the teacher (8 phrases), obstacles related to the student (9 phrases), obstacles related to e-learning (10 phrases), and it was applied to a sample of (240) high school students in Jeddah.
 The results of the research concluded that the obstacles to e-learning that students face in education in the city of Jeddah when they apply this type of education are largely achieved, and the obstacles related to e-learning came in first order, the most important of which are: the need to provide costly protection programs to secure educational sites, the difficulty of implementing learning. Electronic learning in some subjects that need practical applications, the lack of availability and interruption of the Internet service, the need to apply e-learning for high technical skills for teachers and students, the high cost of providing good software (software) in the style of e-learning, and in the second order came the obstacles related to the student, the most important of which are: Training schools to use e-learning, some students ’preoccupation with websites that are not intended for education, students’ lack of ownership of electronic courses for academic subjects, students ’failure to respond to the new style of learning, lack of social interaction between students and teachers during the application of     e-learning, students’ lack of conviction of the importance of using learning E-learning, students ’lack of motivation to use e-learning, lack of availability Self-learning skills of students, lack of information and technological skills needed for e-learning, and in the third order came the obstacles related to the teacher, including: difficulty teachers follow-up of large numbers of students through available e-learning tools, teacher control over the educational situation, lack of ability and competence in The use of e-learning by teachers, e-learning represents an additional burden for teachers over the workload assigned to them, the small number of teachers who master the technological skills required for e-learning, e-learning may weaken the teacher's ability to promote trends and values, and in the fourth and last order came the obstacles related to In the administrative and material aspects, the most important of which are: the lack of computer equipment due to the financial cost, the lack of a suitable learning environment and its components when introducing a modern technological means, the lack of material incentives for teachers to implement e-learning, the poor maintenance of e-learning equipment, the small number of computer laboratories in schools, and a number of strategies were developed. To reduce these obstacles are: (a financing strategy, strategy T. Training, development strategy)
Li also presented a number of recommendations, the most important of which are: Adopting the proposed strategies in the study related to the financing, training and development aspect to solve and confront the obstacles that hinder the full effectiveness of e-learning by presenting these strategies to educational decision-makers and discussing them with them and developing implementation mechanisms according to the field and applied reality with those responsible for education. Electronic mail in the city of Jeddah or its educational departments and offices.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية