فاعلية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير التأملي لدى طلاب المرحلة الثانوية

المؤلف

جامعة الملك عبدالعزيز كلية الدراسات العليا التربوية قسم تقنيات التعليم

المستخلص

المستخلص
فاعلية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير التأملي لدى طلاب المرحلة الثانوية
هدف هذا البحث إلى الكشف عن أثر استخدام الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير التأملي لدى طلاب المرحلة الثانوية, ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي القائم على مجموعتين (المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة), وقد تم إعداد أداة البحث المتمثلة في اختبار مقياس التفكير التأملي, وتكونت عينة البحث من (60) طالباً من طلاب مقرر مادة (الأحياء(2 بثانوية عبد الله الثقفي, التابعة للإدارة العامة للتعليم بجدة, حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين, الأولى (مجموعة ضابطة) وتكونت من (30) طالب درسوا بالطريقة التقليدية, والمجموعة الثانية (مجموعة تجريبية) وتكونت من (30) طالب, درسوا باستخدام تقنية الواقع المعزز, وذلك في الفصل الثاني من العام الدراسي    (2021 – 2020 م ).
    وقد تم تطبيق اختبار مقياس التفكير التأملي على مجموعتي البحث قبلياً وبعدياً، وبعد الانتهاء من تجربة البحث، تم جمع البيانات وتنظيمها وتحليلها باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واستخدام اختبار(ت) للتعرف على الفروق بين متوسطي درجات مجموعتي البحث في التطبيق البعدي لاختبار مقياس التفكير التأملي، ومعادلة (إيتا) لحساب حجم الأثر.
 وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية التي تستخدم الواقع المعزز وبين درجات طلاب المجموعة الضابطة التي تستخدم الطريقة التقليدية في الاختبار البعدي لمهارات التفكير التأملي المرتبط بمقرر الأحياء لصالح المجموعة التجريبية.
 وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصى البحث بضرورة الاهتمام بتطبيق برامج تكنولوجيا الواقع المعزز في تدريس مقرر الأحياء وتدريب معلمي الأحياء على طريقة التعامل مع تلك التقنية وتوظيفها في العملية التعليمية.
 
Abstract:
The effectiveness of augmented reality in developing the reflective thinking skills of secondary school students.
The aim of this research is to reveal the effect of using augmented reality in developing reflective thinking skills for secondary school students, and to achieve this goal, the researcher used the quasi-experimental approach based on two groups (the experimental group and the control group), and the research tool was prepared, which is to test the reflective thinking scale, The research sample consisted of (60) students from the biology course (2) at Abdullah Al-Thaqafi High School, affiliated to the General Administration of Education in Jeddah, where they were divided into two groups, the first (control group) and consisted of (30) students who studied in the traditional way, and the second group (Experimental group) consisting of (30) students, who studied using augmented reality technology, in the second semester of the academic year (2021 - 2020 AD).
    The reflective thinking scale test was applied to the two research groups, before and after, and after completing the research experiment, the data were collected, organized and analyzed using arithmetic averages, standard deviations, and the use of the t-test to identify the differences between the mean scores of the two research groups in the post application of the thinking scale test. contemplative, and the equation (eta) to calculate the size of the effect.
 The results revealed that there were statistically significant differences at the significance level (0.05) between the mean scores of the experimental group that used augmented reality and the scores of the control group that used the traditional method in the post test of reflective thinking skills related to the biology course in favor of the experimental group.
 In light of the results that were reached, the research recommended the need to pay attention to the application of augmented reality technology programs in teaching biology course and training biology teachers on how to deal with this technology and employ it in the educational process.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية