Multilevel Marketing: Inner Workings, Socioeconomic Effects and the Islamic Juridical View

المؤلف

Associate Professor, Department of Islamic Studies in English Faculty of Languages and Translation Al-Azhar University

المستخلص

Multilevel Marketing: Inner Workings,                                     Socioeconomic Effects and the Islamic Juridical View
Abstract:
The intent of this article is to highlight the origins and development of multilevel marketing, its inner workings, and Islamic juridical views on its activities. One group of Muslim scholars permits it while others forbid it. The view forbidding it is the majority opinion. The juridical viewpoint forbidding multilevel marketing is more convincing than the view permitting it because of research-based evidence highlighting the reality of its inner workings, its socioeconomic harms and stronger juristic arguments opposing it. The inner workings of multilevel market reveal why the majority opinion forbids this so-called business model. This article aims to introduce a sharia-compliant version of the multilevel marketing model which may align with the Islamic perspective.  
KEYWORDS: Multilevel Marketing - Inner Workings – Islamic Economics – Fiqh – Islamic Finance.
التسوق المتعدد المتسويات: إجراءاته وآثاره الاجتماعية والاقتصادية من المنظور الإسلامي
  تعنى هذه الورقة ببيان مفهوم التسوق المتعدد المستويات، وذكر أصله وتطوره وما يكتنفه من أعمال وإجراءات مع بيان وجهة النظر الشرعية في أنشطته، وأقوال الفقهاء المعاصرين فيه، فمنهم فريق يرى جوازه استنادا لتخريجه على جملة من المعاملات والعقود الجائزة كالإجارة والجعالة والوكالة، وعلى أن الأصل في الأشياء الإباحة ما لم يكن دليل المنع، وفريق آخر يرى منعه وتحريمه لما يتضمنه من غرر وميسر ومجموعة من الأنشطة المحرمة ويرى الباحث إباحته بضوابط وشروط شرعية تنفي عنه الجهالة والغرر وتقوم معاملته على النحو الشرعي الصحيح. وعلى الرغم من أن القول بجوازه أقوى دليلا وأقوم قيلا إلا أن الورقة المقدمة تهدف لتقديم نسخة معدلة من التسوق المتعدد المستويات متوافقة من الأصول العامة والأحكام التفصيلية للشريعة الإسلامية، بغية التوسط في الحكم عليه وتوجيهه للصورة المقبولة.
الكلمات الرئيسية: التسويق متعدد المستويات - الأعمال الداخلية - الاقتصاد الإسلامي - الفقه - التمويل الإسلامي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية