درجة ممارسة التفكير المنظومي لدى قادة مدارس المرحلة الثانوية بمدينة الرياض

المؤلفون

1 كلية العلوم الصحية والسلوكية والتعليم جامعة دار الحكمة – جدة

2 أستاذ مساعد بجامعة دار الحكمة كلية العلوم الصحية والسلوكية والتعليم جامعة دار الحكمة – جدة

المستخلص

الملخص
نظراَ للتوجهات الحديثة لوزارة التعليم وما تهدف إليه من تطوير المنشآت التعليمية وتحقيق نواتج التعلم بما يواكب رؤية ٢٠٣٠، هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة قادة مدارس المرحلة الثانوية الحكومية بمدينة الرياض. ولتحقيق هدف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، حيث استخدمت الدراسة استبانة مقتبسة من مقياس التفكير المنظومي لـ (Moor &Dolansky,2010)، وطبقت الدراسة على مجتمع الدراسة وهي جميع قادة مدارس البنين والبنات الحكومية بمدينة الرياض والذي بلغ عددهم 231؛ بلغ عدد القادة الذكور 63 والإناث 168قائدة، وقد بينت النتائج أن درجة ممارسة التفكير المنظومي لدى قادة المدارس الثانوية الحكومية مرتفعة بشكل عام، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (α=0.05) تعزى لمتغيرات الجنس والخبرة والمؤهل العلمي، وأوصت الباحثة بإجراء المزيد من الدراسات حول درجة ممارسة التفكير المنظومي لدى قادة مدراس المراحل والمدن الأخرى.
الكلمات المفتاحية: المدخل المنظومي، تفكير الأنظمة، المنظومة.
Abstract   
In view of the recent trends of the Ministry of Education and its goal of developing educational facilities and achieving learning outcomes, in keeping with the 2030 Vision. This study aims to identify the degree of practicing systems thinking by school leaders at public high schools in Riyadh. The researcher used the descriptive analytical approach to achieve the study objective. She also used a questionnaire adapted from the scale of systems thinking (Moor &Dolansky,2010). The study was applied to the study community. the study community consisted of all school leaders at the public male and female schools in Riyadh with a number of 231 leaders, i.e. 63 male leaders and 168 female leaders. Results showed that the degree of practicing systems thinking, by school leaders at public high schools, was generally high. Results showed that there are statistically significant differences (α=0.05), with respect to (sex, experience, and academic qualification) variables. The researcher recommended performing more studies around systems thinking of school leaders for other education levels and in other cities.
Keywords: Systemic Approach, systems thinking, system
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية