تصور للكفايات المهنية لمعلمات التعليم العام في ضبط الصف الملحق به طالبات صعوبات تعلُّم من وجهة نظر القائدات والمعلمات

المؤلفون

1 ماجستير في تخصص القيادة التربوية المملكة العربية السعودية جامعة دار الحكمة كلية العلوم الصحية والسلوكية والتعليم

2 جامعة دار الحكمة كلية العلوم الصحية والسلوكية والتعليم المملكة العربية السعودية وزارة التعليم

المستخلص

تصور للكفايات المهنية لمعلمات التعليم العام في ضبط الصف الملحق به طالبات صعوبات تعلُّم من وجهة نظر القائدات والمعلمات
ملخص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى وضع تصور للكفايات المهنية لمعلمات التعليم العام في ضبط الصف الملحق به طالبات صعوبات تعلم من وجهة نظر قائدات المدارس والمعلمات العاملات في برامج صعوبات التعلم، واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من (85) قائدة ومعلمة تعليم عام، قامت الباحثة بتصميم استبانة مكونة من (28) فقرة مقسمة على أربع كفايات مهنية، وهي:( التدريسية، التواصل والعلاقات، التأملية، الإدارة الصفية)، وصممت على شكل مقياس يضم درجة الأهمية ودرجة التوافر
وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة أهمية الكفايات المهنية اللازمة لضبط الصف الملحق به طالبات صعوبات تعلم، من وجهة نظر القائدات والمعلمات، بالنسبة لمحاور الدراسة ككل بدرجة عالية. كما أوضحت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05)، بين متوسطات استجابات القائدات والمعلمات في درجة أهمية وتوفر الكفايات المهنية اللازمة لضبط الصف الملحق به طالبات صعوبات تعلم في الأداة ككل تعزى لمُتغيّري المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في حين يوجد فروق في درجة أهمية الكفايات تعزى لمتغير التخصص (إنساني- علمي) لصالح القائدات والمعلمات ذوي التخصصات العلمية، وأوصت الدراسة بأهمية تعاون إدارة التربية الخاصة مع إدارة التعليم العام في تعزيز وتنمية الكفايات المهنية اللازمة لمعلمي التعليم العام العاملين مع ذوي صعوبات التعلم.
الكلمات المفتاحية: الكفايات- الضبط الصفي- صعوبات التعلم- فصول الدمج
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A visualization of the professional competencies of general education teachers in controlling the classroom with learning difficulties students from the opinion of leaders and teachers
 
Abstract
This research aims to develop a perception of the professional competencies of general education teachers in controlling the class where students with learning disabilities are attached from the point of view of school leaders and teachers of learning disabilities program. The study used the descriptive and analytical approach, and a sample  of (82) leaders and general education teachers. The researcher designed a questionnaire consisting of (28) items divided into four professional competencies, which are (teaching, communication and relationships, contemplative, classroom management). The questionnaire was designed in the form of scales to seek the degree of importance and the degree of availability from the point of view of leaders and teachers in the classes where students with learning disabilities are attached.
The results of the study showed a high degree of importance of the professional competencies needed to control the classes where students with learning disabilities are attached, from the point of view of leaders and teachers.
 It also showed that there were no statistically significant differences at the level (α = 0.05) between the averages of the responses of leaders and teachers in term of the degree of importance and the availability of the professional competencies necessary to control the class attached to the students with learning difficulties due to the variables of academic qualification and years of experience. However, it showed there are statistically significant differences in the degree of the importance of competencies is attributed to the variable of specialization (human - scientific) in favor of leaders and teachers with scientific specializations.
 The study recommended the importance of cooperation between the Department of Special Education and the Department of General Education in enhancing the professional competencies
Key words: competencies - Classroom discipline- learning disabilities - integration classes
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية