متطلبات الأنشطة‏ الإلكترونية‏ التفاعلية لمرحلة رياض الأطفال‏ في المدارس الأهلية ‏بمدينة جدة من وجهة نظر أولياء الأمور والمعلمات والقائدات

المؤلفون

1 جامعة دار الحكمة بجدة

2 أستاذ التربية الخاصة جامعة الملك عبد العزيز

المستخلص

المستخلص:
متطلبات الأنشطة‏ الإلكترونية‏ التفاعلية لمرحلة رياض الأطفال‏ في المدارس الأهلية ‏بمدينة جدة من وجهة نظر أولياء الأمور والمعلمات والقائدات
هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات الأنشطة الإلكترونية التفاعلية لمرحلة رياض الأطفال من وجهة نظر أولياء الأمور والمعلمات والقائدات، وما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في استجابات عينة الدراسة تُعزى للمتغيرات: التخصص العلمي، ومرحلة الطفل العمرية، وسنوات الخبرة. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بتصميم استبانة مكونة من خمسة محاور لمتطلبات الأنشطة الإلكترونية التفاعلية وهي: (المحتوى، التفكير الإبداعي وحل المشكلات، التقويم في الأنشطة الإلكترونية، التفاعل والتواصل، طريقة العرض). وتكونت عينة الدراسة من (86) فرداً، من أولياء الأمور والمعلمات والقائدات لمرحلة رياض الأطفال في المدارس الأهلية بمدينة جدة.
وأظهرت نتائج الدراسة أن متطلبات الأنشطة الإلكترونية التفاعلية لمرحلة رياض الأطفال في المدارس الأهلية بمدينة جدة جاءت بدرجة موافقة جداً على مستوى المجالات ككل. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين آراء المعلمات والقائدات تجاه متطلبات الأنشطة الإلكترونية التفاعلية لمرحلة رياض الأطفال على مستوى المحاور الخمسة والأداة ككل تعزى لمتغير (سنوا.ت الخبرة). وكذلك لا توجد فروق بين آراء أولياء الأمور والمعلمات والقائدات تجاه متطلبات الأنشطة الإلكترونية التفاعلية لمرحلة رياض الأطفال على مستوى المحاور الخمسة ككل بالنسبة لمتغير (مرحلة الطفل العمرية).
الكلمات المفتاحية: متطلبات - الأنشطة الإلكترونية - رياض الأطفال.
 
Abstract
Requirements for Interactive Electronic Activities at the Kindergarten Stage at Private Schools in Jeddah City from the Point of View of Guardians, and Female Teachers and Leaders
The study aimed to identify the requirements of interactive electronic activities at the kindergarten stage from the point of view of guardians, and female teachers and leaders; and whether there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the sample's responses attributed to variables of: major, stage of a child's age, and years of experience. Then, a descriptive and analytical approach was used by the researcher.
To achieve the objective of the study, the researcher designed a questionnaire of five areas, namely: content, creative thinking and problem solving, evaluation in electronic activities, interaction and communication, and presentation method. A sample of (86) was selected from the guardians, and female teachers and leaders of kindergarten at private schools in Jeddah City.
The findings of the study revealed that: the requirements for interactive electronic activities at the kindergarten stage at private schools in Jeddah City scored a very high degree of agreement at the level of all areas as a whole; there were no statistically significant differences at the level of (0.05) between the views of female teachers and leaders towards the requirements at the level of the five areas and the tool as a whole attributed to the variable of years of experience; and there are no differences between the views of guardians, teachers and leaders towards the requirements at the level of the five areas as a whole attributed to the variable of the stage of a child's age.
Keywords: Requirements, Electronic Activities, Kindergarten.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية