دور معلمي المرحلة الاساسية في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلبتهم

المؤلفون

غزة فلسطين

المستخلص

ملخص الدراسة:-
هدفت الدراسة إلى معرفة دور معلمي المرحلة الأساسية في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلبتهم، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدور معلمي المرحلة الاساسية في تنمية التفكير الناقد وتعزى لمتغيرات الدراسة ( المؤهل العلمي للمعلم ، سنوات الخبرة للمعلم).
وقد استخدمت الباحثات المنهج الوصفي التحليلي للحصول على المعلومات والإجابة عن أسئلة الدراسة، وقد بلغت عينة الدراسة (108) معلم ومعلمة في محافظة غرب غزة للعام (2018-2019) وذلك من مجتمع الدراسة الأصلي، حيث تم اختيار العينة العشوائية البسيطة.
ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثات بإعداد استبانة كأداة للدراسة والتي تكونت من (30) فقرة  موزعة على ثلاث مجالات، وقد تم التحقق من صدق الاستبانة وثباتها من خلال استخدام أسلوب الصدق الظاهري، حيث تم عرضها على مجموعة من المحكمين من الأكاديميين والمختصين، وطلب منهم إبداء الرأي فيما يتعلق بمدى صدق وصلاحية كل فقرة من فقرات الاستبانة ومدى مناسبتها لقياس ما وضعت لقياسيه، وإدخال التعديلات اللازمة عليها، وقد قامت الباحثات باستخدام برنامج (SPSS) لتحليل استجابات أفراد العينة.
وكان من أبرز نتائج الدراسة ما يلي:

قيام المعلم بتنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلبة المرحلة الأساسية بنسبة (80,34) وهي نسبة كبيرة.
لا توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة (0,05) بين متوسطات تقديرات معلمي المرحلة الأساسية لدورهم في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلبة المرحلة الأساسية تعزى لمتغيرات الجنس وسنوات الخدمة و السكن والتخصص العلمي.
توجد فروق بين متوسطات تقديرات معلمي المرحلة الأساسية العليا لدورهم في تنمية مهارات التفكير الناقد.

الكلمات المفتاحية معلمي المرحلة الاساسية - مهارات التفكير الناقد .
Abstract:
The present study aimed at identifying the role of the teachers of the basic stage in developing the critical thinking skills of their students, and revealing the existence of statistically significant differences between the average of the sample estimates of the role of the teachers of the basic stage in the development of critical thinking and the variables of the study.
The sample of the study was (108) teachers and teachers in West Gaza Governorate for the year 2018-2019 from the original study community, where the simple random sample was selected.
In order to achieve the objectives of the study, the researchers prepared a questionnaire as a study tool which consisted of (30) paragraphs divided into three fields. The validity of the questionnaire was verified through the use of the method of authentic honesty. It was presented to a group of academics and specialists. With regard to the validity and validity of each of the paragraphs of the questionnaire and the extent of suitability to measure what has been developed and to make the necessary adjustments, and the researchers used SPSS program to analyze the responses of the sample members.
The main results of the study were:
1 - The teacher to strengthen the social construction of students in the basic stage (80,34) which is a large proportion.
2- There are no statistically significant differences at the level of significance (0,05) between the averages of the teachers of the basic stage of their role in the promotion of social construction due to gender variables and years of service.
3 - There are differences between the average estimates of the teachers of the upper stage of their role in the promotion of social construction due to the variable specialization in favor of the humanities.
Keywords: The role of primary school teachers in developing critical thinking skills among their students.
Keywords primary school teachers - critical thinking skills.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية