درجة ممارسة مديري مدارس محافظة الزرقاء ومديراتها للقيادة التحويلية وعلاقتها بسلوك المواطنة التنظيمية لمعلمي تلك المدارس ومعلماتها

المؤلفون

وزارة التربية والتعليم - الأردن

المستخلص

الملخـص:
هدفت هذه الدراسة تعرف العلاقة بين درجة ممارسة مديري مدارس محافظة الزرقاء ومديراتها للقيادة التحويلية وسلوك المواطنة التنظيمية لمعلمي تلك المدارس ومعلماتها. تكونت عينة الدراسة من (256) معلمًا ومعلمة شاركوا في هذه الدراسة من خلال الإجابة عن أسئلة أداتيها. وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة، ومتوسطة، ودالة إحصائياً بين القيادة التحويلية بأنماطها الأربعة متفرقة ومجتمعة وسلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين وأربعة أبعاد منها: التعاون، والوعي والاهتمام، والسلوك الحضاري، والكياسة، بينما ارتبطت القيادة التحويلية وأبعادها بسلوك الروح الرياضية بعلاقة ضعيفة، وسالبة، وذات دلالة احصائية. كما توصلت الدراسة الى أن القيادة التحويلية  متنبؤ متوسط ذو دلالة احصائية لسلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين (0.37)، وان أكثر أنماط القيادة التحويلية تنبؤاً هو التأثير المثالي (0.47)، ويليه الدافع الإلهامي (0.36)، بينما انتفت الدلالة الاحصائية لأثر بعدي الاعتبارية الفردية، والاستثارة الفكرية. وقد عرضت الدراسة مجموعة من التوصيات استناداً إلى النتائج التي تمخضت عنها.
 
 
 
 
 
 
 
The Degree Of Practicing Transformational Leadership By Principals Of Zarqa Governorate And Its Relation To Teachers' Organizational Citizenship Behavior
By
Huda A. Al-Khalaileh
Ministry Of Education – Jordan
Sa'aeda T. Sa'adeh
 Ministry Of Education – Jordan
Abstract
    The purpose of this study was to examine the relationship between the degree of practicing transformational leadership by principals of Zarqa Governorate and their teachers' organizational citizenship behavior. Two hundreds and fifty six basic and high school teachers participated in this study. The results of the study revealed that transformational leadership overall and its dimensions were being moderately correlated to teachers organizational citizenship behavior and its four dimensions: altruism, conscientiousness, civic virtue, and courtesy respectively. On the other hand, transformational leadership overall and its dimensions were weakly correlated to teachers  sportsmanship behavior. Furthermore, the results indicated that transformational leadership predicted (0.37) of teachers' organizational citizenship behavior variance and the best predictor was idealized influence (0.47), followed by inspirational motivation (0.36). More over, individualized consideration and intellectual stimulation were found to be insignificant predictor of teachers organizational citizenship behavior. Finally, the study ended by offering a number of recommendations for practice and research.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية