The effectiveness of worked examples - collaborative reflection - problem solving instruction on students’ mathematics achievement

المؤلف

Assistant Professor of Mathematics Education at the University of Ha’il

المستخلص

Abstract
   The present study aims to assess the effectiveness of worked examples - collaborative reflection - problem solving instruction on students’ mathematics achievement, in comparison to worked examples - problem solving instruction. This study conducted a quasi-experimental investigation on( 84) second grade intermediate school students, who were divided into two groups, comprising (43) students in the experimental group, and (41) students in the control group. The results show that the average scores in both the knowing and applying domains of the students who were taught using worked examples - collaborative reflection - problem solving instruction (the experimental group) were higher than the average scores of the students who were taught using worked examples - problem solving instruction (the control group) in both the ‘knowing’ and ‘applying’ domains.
Keywords: problem solving, mathematics achievement, worked example, collaborative reflection.
فعالية استراتيجية الأمثلة المحلولة – تأمل تعاوني- حل المشكلات على تحصيل الطلاب في الرياضيات
د. نواف عوض خلاف الرشيدي
 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد - جامعة حائل-كلية التربية
المستخلص:
هدفت الدراسة الحالية إلي تقييم فعالية استراتيجية "الأمثلة المحلولة – تأمل تعاوني- حل المشكلات" على تحصيل الطلاب في الرياضيات بالمقارنة مع استراتيجية " الأمثلة المحلولة- حل المشكلات". وقد تكونت عينة الدراسة من( 84) طالباً من الصف الثاني متوسط، حيث تم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية ضمت( 43) طالبًا ، وضمت المجموعة الضابطة (41) طالبًا. حيث تم استخدام المنهج شبه التجريبي من خلال تدريس طلاب المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية "الأمثلة المحلولة – تأمل تعاوني- حل المشكلات" بينما درست المجموعة الضابطة باستخدام استراتيجية "الأمثلة المحلولة- حل المشكلات".  وقد أظهر نتائج الدراسة أن متوسط ​​درجات الطلاب في المجموعة التجريبية أعلى من متوسط ​​درجات الطلاب في المجموعة الضابطة وذلك في مجالي المعرفة والتطبيق.
الكلمات المفتاحية:  حل المشكلات، التحصيل الرياضي، الأمثلة المحلولة، التأمل التعاوني.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية