واقع تطوير أداء القيادات الأكاديمية في جامعة دار الحكمة في ضوء مدخل الرشاقة الإستراتيجية

المؤلف

أستاذ الإدارة والقيادة التربوية المساعد دكتوراه في القيادة التربوية من جامعة بتسبرغ ( الولايات المتحدة الامريكية) جامعة دار الحكمة

المستخلص

واقع تطوير أداء القيادات الأكاديمية في جامعة دار الحكمة في ضوء مدخل الرشاقة الإستراتيجية  
المستخلص
هدفت الدّراسة ‏ التعرف على واقع  تطوير أداء القيادات الأكاديمية في ضوء مدخل الرشاقة الاستراتيجية  في جامعة دار الحكمة والكشف عن دلالة الفروق الإحصائية في ‏درجات مستوى تطوير أداء القيادات في ضوء مدخل الرشاقة الاستراتيجية التي تُعزى للمتغيرات التالية (الجنس، الرتبة العلمية وعدد سنوات الخبرة الجامعية، والمسمى الوظيفي) ‏‏، وأتّبع المنهج الوصفي المسحي لمناسبته لموضوع الدّراسة، وتكون مجتمع الدّراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس بجامعة دار الحكمة، البالغ عددهم الإجمالي (104‏)  استجاب منهم  (85) عضواً كعينة الدّراسة، واستخدمت الإستبانة كأداة لجمع البيانات تمّ التأكد من الصدق والثبات بتطبيقها على العينة الإستطلاعية. وقد كانت ابرز النتائج، أنّ المتوسط العام لتطوير أداء القيادات الأكاديمية في جامعة دار الحكمة في ضوء مدخل الرشاقة الإستراتيجية بلغ (3,66) بدرجة عالية وقد جاء مجال اتخاذ الإجراءات بالرتبة الأولى وبدرجة عالية بلغت قيمة متوسطها الحسابي (3.85) ثم جاء مجال المسؤولية المشتركة وبدرجة عالية (3.82) ووضوح الرؤية بدرجة عالية (3.67) ثم مجال القدرات الأساسية  بدرجة عالية (3.52) ، والأهداف الإستراتيجية بدرجة عالية (3.43) بالرتبة الأخيرة وتبين وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.05) بتقدير درجة تطوير الأداء في ضوء مدخل الرشاقة الإستراتيجية بمجال وضوح الرؤية  تُعزى للجنس لصالح الإناث، وفروقاً لصالح الأستاذ والمشارك والمساعد  مقابل المحاضر، وفروقاً لصالح الذين خبرتهم من (10) سنوات فأكثر مقابل الأقل من (10) سنوات، وفروقاً لصالح العمداء والوكلاء ورؤساء الأقسام مقابل أعضاء هيئة التدريس، وأوصى الدّراسة بتبني مدخل الرشاقة الإستراتيجية في تطوير أداء القيادات والعمل على تدريب القيادات الأكاديمية على مهارات بناء الرؤية الاستراتيجية للجامعة والاستفادة من خبرات القيادات الحالية لتدريب الصف الثاني من القيادات بمجال ابعاد الرشاقة الإستراتيجية.
 
Examining the Performance of Academic Leaders at Dar Al-Hekma University in Light of the Introduction of Strategic Agility
The study aimed to identify the level of development of academic leadership performance in the light of the strategic agility approach at Dar Al-Hekma University and revealing the significance of statistical differences in the degrees of development academic leadership performance, which is attributed to the following variables (‎sex, academic rank, Years of university experience, Job title), A descriptive survey approach Was used, and the research community consisted of all faculty members at Dar Al-Hekma University, (104),   with (85) responded as the research sample, and the questionnaire was used as a tool for data collection, Validity and reliability were verified by applying to the pilot sample. The general average of academic leadership performance at Dar Al-Hekma University in the light of the strategic agility approach was (3.66), with a high degree. Taking Measures dimension came in the first rank with a high degree, with an arithmetic average value of (3.85), then Shared responsibility with a high degree (3.82), and Vision clarity a high degree(3.67), Then Basic abilities with a high degree (3.52), and also Strategic Goals with a high degree (3.43), in the last rank ,  Astatistically significant differences at the level of significance (0.05)  for Estimatin  the degree of performance development in the light of the strategic agility approach in the field of Vision clarity ‎ attributed to gender in favor of females, and differences in favor of the professor, participant and assistant versus the lecturer, and differences in favor of those with experience of (10) years or more versus less than (10) years, and differences in favor of deans, Vice Dean ‎ and Head of Department‎ versus faculty members, and the research recommended adopting the strategic agility approach in developing the performance of leaders and working on training academic leaders on the skills of building the strategic vision of the university and benefiting from the experiences of current leaders to train the second-level leaders in the field of strategic agility dimensions. ‏
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية