إدارة الموارد البشرية في جامعة البلقاء التطبيقية وعلاقتها بالميزة التنافسية من وجهة نظر الموظفين الإداريين

المؤلفون

قسم الإدارة التربوية كلية العلوم التربوية جامعة عجلون الوطنية

10.21608/ijeps.2023.301547

المستخلص

ملخص :
    هدفت الدراسة إلى استقصاء العلاقة بين إدارة الموارد البشرية والميزة التنافسية في جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظر الموظفين الإداريين، كذلك التعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية (a£0.05) باختلاف الجنس والكلية والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة.
    ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، واستخدمت الاستبانة لجمع المعلومات، وهي مكونة من محورين، الأول أداة الموارد البشرية موزعة على (35) فقرة، ضمن مجالات (التخطيط، والتنظيم، وتنمية الكفايات، والقيادة، والرقابة). والمحور الثاني الميزة التنافسية موزعة على (35) فقرة ضمن مجالات (مقدرات تنظيمية، ومقدرات خاصة بمركز ووضعية الجامعة، ومقدرات وظيفية، ومقدرات خاصة بثقافة الجامعة).
    وتم التاكد من صدقهما وثباتهما، وتكونت عينة الدراسة من (308) موظف إداري، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة إدارة الموارد البشرية على كامل الأداة في جامعة البلقاء التطبيقية بلغت (2.80) وبمستوى متوسط. وأن درجة ممارسة الميزة التنافسية على كامل الأداة في جامعة البلقاء التطبيقية بلغت (2.50) وبمستوى متوسط. وأشارت الدراسة كذلك إلى أن مستوى العلاقة الارتباطية بين إدارة الموارد البشرية والميزة التنافسية السائدة في الجامعة متوسطاً، وأظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة إدارة الموارد البشرية من وجهة نظر الموظفين الإداريين تعزى لمتغيرات الجنس لصالح الإناث بدليل ارتفاع متوسطاتهم الحسابية، ولمتغير المسمى الوظيفي لصالح الإداري، ولمتغير سنوات الخبرة لصالح (خمس سنوات إلى أقل من 10 سنوات).
    وأظهرت النتائج أيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الميزة التنافسية من وجهة نظر الموظفين الإداريين تبعاً لمتغير الجنس والمسمى الوظيفي، وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الميزة التنافسية من وجهة نظر الموظفين الإداريين تبعاً لمتغير المؤهل العلمي لصالح بكالوريوس فما دون، ومتغير سنوات الخبرة لصالح من 5 سنوات إلى أقل من 10 سنوات، وأوصت الدراسة بضرورة اهتمام إدارة جامعة البلقاء التطبيقية بالموارد البشرية بشكل متكامل وشامل لجميع مجالاتها، وبالميزة التنافسية بشكل متكامل وشامل لجميع مجالاتها. وضرورة نشر مفهوم الميزة التنافسية وأهميتها للعاملين كافة في جامعة البلقاء التطبيقية.
 
             
Human Resources Management at Al-Balqa Applied University and Its Relation with the Competitive Advantage from the Viewpoint of the Administrative Staff
By
Dr. Amjad. M. M .Daradkah         Fadwa Abd elhaleem Al Braizat
Abstract:
The study aimed at investigating the relationship between the human resources management and the competitive advantage at Al-Balqa Applied University from the viewpoint of the administrative staff. The study also aimed at identifying the differences of statistical significance (a≤0.05) according to gender, college, academic qualification and years of experience.
In order to achieve the goals of the study, the correlative descriptive method was used. The questionnaire used to collect information consists of two dimensions. The first one is the human resources tool which is distributed over (34) paragraphs, within the fields of planning, organization, competency development, leadership and control. The second dimension is the competitive advantage which is spread over (35) paragraphs within the fields of organizational capabilities, special capabilities of the university status, functional capabilities, and special capabilities of the university culture. The honesty and trustworthiness of these two dimensions were confirmed.
 The study sample consisted of (308) administrative staff. The results of the study showed that the degree of the practice of human resources management on the whole tool at Al-Balqa Applied University was at an average level of (2.80). Whereas, the degree of practice of competitive advantage on the whole tool at Al-Balqa Applied University reached an average level of (2.50). The study showed that the level of correlation between the human resources management and the competitive advantage existing at the university is average. It also indicated that there were statistically significant differences in the degree of human resources management practice from the viewpoint of the administrative staff attributed to the gender variables in favor of females as shown in their higher mean of arithmetic, the variable of the job title for the benefit of the administrator, and the variable years of experience in favor of (five years to less than 10 years).
The Results also showed that there were no statistically significant differences in the degree of practice of the competitive advantage from the viewpoint of the administrative staff according to gender variable and the job title, and it showed There were statistically significant differences in the degree of practice of the competitive advantage from the viewpoint of the administrative staff according to the variable of the academic qualification for the benefit of the Bachelor degree and less, and the variable of the years of experience for the benefit of 5 years to less than 10 years. The study recommended that the management of Al- Balqa Applied University should pay more attention to both the human resources and competitive advantage in an integrated and comprehensive way in all their aspects. The study also recommended the need to spread the concept of competitive advantage and its importance to all employees at Al- Balqa Applied University.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية