The Emotional Intelligence of Female Preschool Directors and its Relationship to their Practice of Human Relations in the Capital, Amman, from the Female Teachers' Standpoint

المؤلفون

1 . Department of Administration and Curriculum, Faculty of Educational Sciences, Ajloun University, Ajloun, Jordan

2 A Teacher in ministry of education Amman, Jordan

10.21608/ijeps.2023.301601

المستخلص

Abstract:
    This study aims to measure the level of the emotional intelligence of female preschool directors and its relationship to their practice of human relations in the capital, Amman, from the female teachers' standpoint. To achieve the objectives of the research, the descriptive correlative approach is used. The questionnaire is used as a key means of data collection. The study population consists of all female preschool teachers in the capital, Amman. The study sample adopted in this study includes (345) female teachers. The results of the study show that the level of the female preschool teachers’ practice of emotional intelligence is of a high level, and the human relations practice level is of a high level as well. The results also show that there is a positive relationship with statistical significance and alongside a statistically significant correlation between the level of emotional intelligence and the level of practicing human relationships. Based on the results of the study, the study recommends raising awareness of the importance of emotional intelligence, enhancing levels of human relations within preschools, and conducting similar studies targeting school principals and the Ministry of Education employees.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
الذكاء العاطفي لمديرات رياض الأطفال وعلاقته بممارستهن للعلاقات الإنسانية في العاصمة عمان من وجهة نظر المعلمات
إعداد
أمجد محمود محمد درادكة                                غادة صالح موسى حسين
قسم الإدارة والمناهج كلية العلوم التربوية                     مدرس في وزارة التربية والتعليم
       جامعة عجلون الأردن                                                عمان ، الأردن
 محمد محمود محمد درادكة
 مدرس في وزارة التربية والتعليم عمان ، الأردن
ملخص :
    تهدف هذه الدراسة إلى قياس مستوى الذكاء العاطفي لمديرات رياض الأطفال وعلاقته بممارستهن للعلاقات الإنسانية في العاصمة عمان من وجهة نظر المعلمات. لتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي الارتباط. يستخدم الاستبيان كوسيلة رئيسية لجمع البيانات. يتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمات الحضانة في العاصمة عمان. بلغت عينة الدراسة المعتمدة في هذه الدراسة (345) معلمة. تظهر نتائج الدراسة أن مستوى ممارسة معلمات ما قبل المدرسة للذكاء العاطفي مرتفع ، كما أن مستوى ممارسة العلاقات الإنسانية مرتفع أيضًا. كما بينت النتائج أن هناك علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية إلى جانب علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين مستوى الذكاء العاطفي ومستوى ممارسة العلاقات الإنسانية. بناءً على نتائج الدراسة توصي الدراسة برفع الوعي بأهمية الذكاء العاطفي ، وتعزيز مستويات العلاقات الإنسانية داخل رياض الأطفال ، وإجراء دراسات مماثلة تستهدف مديري المدارس وموظفي وزارة التربية والتعليم.
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية