حاصلة على درجة الماجستير في تقويم المناهج والبرامج التعليمية كليه التربية جامعة أم القرى
10.12816//ijeps.2023.321771
المستخلص
مستخلص :
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة درجة ممارسة معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية لأساليب التنمية المهنية ودورها في تطوير أدائهن المهني، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للدراسة، واعتمد على الاستبانة كأداة للدراسة، وقد تكونت عينة الدراسة من (285) معلمة من معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية بالمملكة، وقد توصلت الدراسة للعديد من النتائج أهمها: أن "درجة ممارسة معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية لأساليب التنمية المهنية" جاءت بدرجة (متوسطة)، وأن "مستوى الأداء المهني لدى معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية" جاءت بدرجة (متوسطة) من وجهة نظر المعلمات أفراد عينة الدراسة، ووجود علاقة ارتباطية إيجابية بين الدرجة الكلية لممارسة معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية لأساليب التنمية المهنية وتطوير أدائهن المهني وبلغت (.885**)؛ مما يدل على أنه كلما زاد استخدام ممارسة لأساليب التنمية المهنية كلما زادت مستويات الأداء المهني لدى معلمات اللغة الإنجليزية؛ وأوصت الباحثة بالعديد من التوصيات في ضوء ما توصلت إليه من نتائج أهمها: ضرورة تصميم أنشطة التنمية المهنية المستمرة وفقًا لتقييمات شاملة لاحتياجات المعلمات والمدارس لتعزيز أدائهن المهني، وضرورة تقويم الأداء المهني للمعلمات بصورة أكثر فعالية بناء على الإمكانات المتاحة بالمدارس.
Abstract:
The present study aimed to investigate the degree of secondary school English teachers' practicing of professional development methods and its role in developing their professional performance. The researcher used the analytical descriptive approach as the research methodology and adopted questionnaire as the research instrument. The sample of the study consisted of (285) female English teachers at secondary schools in the Kingdom. The study obtained several findings, most importantly the following: "The degree of secondary school English teachers' practicing of professional development methods" was rated (moderate) and that "Average professional performance among English teachers at secondary schools" was rated (moderate), from the perspectives of teachers constituting the sample of the study; and a positive correlation was found between the total score for secondary school English teachers' practicing of professional development methods and the development of their professional performance, valued at (.885**), thereby indicating that the more methods professional development methods are practiced, the higher the levels of professional performance levels are among English teachers. The researcher provides several recommendations, most importantly the following: the necessity of designing continuous professional development activities with accordance to assessments that scan teachers and schools' needs in order to improve teachers' performance; and the necessity of evaluate teachers' professional performance more effectively based on the capabilities available at schools.
الدرسي, دعاء بنت أحمد منور بن محمد. (2023). ممارسة معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية لأساليب التنمية المهنية ودورها في تطوير أدائهن المهني. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 74(1), 150-190. doi: 10.12816//ijeps.2023.321771
MLA
دعاء بنت أحمد منور بن محمد الدرسي. "ممارسة معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية لأساليب التنمية المهنية ودورها في تطوير أدائهن المهني", المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 74, 1, 2023, 150-190. doi: 10.12816//ijeps.2023.321771
HARVARD
الدرسي, دعاء بنت أحمد منور بن محمد. (2023). 'ممارسة معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية لأساليب التنمية المهنية ودورها في تطوير أدائهن المهني', المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 74(1), pp. 150-190. doi: 10.12816//ijeps.2023.321771
VANCOUVER
الدرسي, دعاء بنت أحمد منور بن محمد. ممارسة معلمات اللغة الإنجليزية بمدارس المرحلة الثانوية لأساليب التنمية المهنية ودورها في تطوير أدائهن المهني. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 2023; 74(1): 150-190. doi: 10.12816//ijeps.2023.321771