واقع استخدام القصة الإلكترونية في تدريس القراءة التحليلية لطالبات الصف السادس من وجهة نظر المعلمات في مدينة جدة

المؤلفون

1 كلية التربية – تقنيات التعليم – جامعة جدة

2 أستاذ مساعد تقنيات التعليم – كلية التربية – جامعة جدة

10.12816//ijeps.2024.341843

المستخلص

المستخلص: 

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع استخدام القصة الإلكترونية في تدريس القراءة التحليلية لطالبات الصف السادس من وجهة نظر المعلمات في مدينة جدة  ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج التحليلي الوصفي في إعداد الدراسة ،بالإضافة الى استخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة ن وقد طبقت هذه الدراسة على عينة عشوائية طبقية بلغت (201) معلمة من معلمات اللغة العربية للصف السادس ابتدائي بمدينة جدة ، وقد استخدمت الباحثة برنامج التحليل الإحصائي (SPSS). في تحليل البيانات التي تم جمعها من عينة الدراسة ، حيث توصلت الباحثة الى عدد من النتائج أهمها مايلي :
درجة اهمية استخدام القصص الإلكترونية في تنمية مهارات القراءة التحليلية لطالبات الصف السادس من وجهة نظر المعلمات في مدينة جدة كانت مرتفعة وذلك بمتوسط (4.14) وانحراف ووزن نسبي بلغ. (82.80%).
درجة استخدام القصص الإلكترونية في تنمية مهارات القراءة التحليلية لطالبات الصف السادس من وجهة نظر المعلمات في مدينة جدة كانت منخفضة وذلك بمتوسط (2.38) ووزن نسبي (47.67%).
بينت النتائج أن الصعوبات التي تواجه المعلمات في تنمية مهارات القراءة التحليلية لطالبات الصف السادس من وجهة نظر المعلمات في مدينة جدة كانت مرتفعة وذلك بمتوسط (4.00) ووزن نسبي (80.06%).

وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بعدد من التوصيات أهمها :

عقد دورات تدريبية لتأهيل المعلمات في كيفية التخطيط وتنفيذ الدروس باستخدام القصص الالكترونية في تنمية مهارات القراءة التحليلية لدى طالبات المرحلة الابتدائية بشكل عام والصف السادس بشكل خاص.
ضرورة أن تعمل إدارة المدرسة على توفير التجهيزات اللازمة التي تساعد المعلمات على استخدام القصة الالكترونية، وتوفير المتخصصين في تصميم وإنتاج القصص الإلكترونية التي تنمي مهارات القراءة التحليلية.
ضرورة قيام المشرفات والموجهات التربويات بحث المعلمات على استخدم القصة الالكترونية في تنمية مهارات القراءة التحليلية، ومساعدتهن في خلق وتوظيف محتوى القصة الالكترونية لكي يتناسب مع خصائص الطالبات ويوفر عنصر التشويق وجذب الانتباه في القصة الإلكترونية.

 
 
 
Abstract:
   The current study aimed to identify the reality of using electronic stories in teaching analytical reading to sixth-grade female students from the point of view of female teachers in the city of Jeddah. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical approach in preparing the study, in addition to using the questionnaire as a tool for collecting data from members of the study sample. This study was applied to a stratified random sample of (201) Arabic language teachers in the sixth grade of primary school in Jeddah. The researcher used the statistical analysis program (SPSS). In analyzing the data collected from the study sample, the researcher reached a number of results, the most important of which are the following: 1- The degree of importance of using electronic stories in developing analytical reading skills for sixth-grade female students from the point of view of teachers in the city of Jeddah was high, with an average of (4.14) and a deviation and relative weight of. (82.80%). 2- The degree of using electronic stories in developing analytical reading skills for sixth-grade female students from the point of view of teachers in the city of Jeddah was low, with an average of (2.38) and a relative weight of (47.67%). 3- The results showed that the difficulties facing teachers in developing analytical reading skills for sixth-grade female students, from the point of view of teachers in the city of Jeddah, were high, with an average of (4.00) and a relative weight of (80.06%). In light of these results, the researcher recommended a number of recommendations, the most important of which are: - Holding training courses to qualify teachers on how to plan and implement lessons using electronic stories to develop analytical reading skills among female primary school students in general and sixth grade in particular. - It is necessary for the school administration to work to provide the necessary equipment that helps teachers use electronic stories, and to provide specialists in designing and producing electronic stories that develop analytical reading skills. - The need for educational supervisors and mentors to urge teachers to use the electronic story to develop analytical reading skills, and to help them in creating and employing the content of the electronic story to suit the characteristics of the students and provide an element of suspense and attract attention in the electronic story.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية