معتقدات طلبة كلية العلوم التطبيقية في جامعة فلسطين التقنية "خضوري" نحو الرياضيات: دراسة نوعية

المؤلفون

1 جامعة القدس

2 فلسطين

10.12816//ijeps.2024.345243

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على معتقدات طلبة كلية العلوم التطبيقية في تخصص الرياضيات في جامعة فلسطين التقنية "خضوري" نحو الرياضيات ولتحقيق هدف الدراسة طُرح سؤال مفتوح عام على الطلبة للكشف عن معتقداتهم، و نهجت هذه الدراسة منهجا نوعيا من نوع المنهج الوصفي التحليلي؛ وتم جمع البيانات بطريقة المقابلة المتعمقة شبه المنظمة مع (20)  مشاركين يشكلون عينة نموذجية من طلبة كلية العلوم تخصص الرياضيات، وتم إجراء المقابلات وجاهيا وعن طريق الانترنت وعن طريق الهاتف ، وتم حفظ إجاباتهم بملف نصي وتسجيلات صوتية  ومن ثم إدخالها الى برنامج MAXQDA تمهيدا لإجراء عمليات التحليل الموضوعي. وتم تحليل إجابات الطلبة  وصُنفت معتقداتهم وحيث بلغ عدد المعتقدات(27) معتقدا، وزعت على أربع أفكار رئيسية وهي معتقدات لدى الطلبة مرتبطة بالمعلم ومعتقدات مرتبطة بطبيعة مادة الرياضيات ومعتقدات مرتبطة بمقدرة الطالب على تعلم الرياضيات ومعتقدات مرتبطة في مجال تقويم تعلم الرياضيات، وكانت معتقدات الطلبة في جميع المجالات تأخذ المنحنى السلبي، وفي ضوء النتائج أوصى الباحثان بتوصيات أهمها: توفير أنشطة حياتية تربط محتوى مناهج الرياضيات في مواقف حقيقية، وإجراء بحوث نوعية تدرس العوامل المؤدية إلى تشكيل المعتقدات السلبية لدى الطلبة، و تحديث برامج إعداد معلمي الرياضيات بما يتناسب مع المستجدات والتطورات المستمرة في المناهج وطرق التدريس بشكل عام لينعكس ذلك بطريقة إيجابية على تعليم الطلبة، وتعليم الرياضيات على وجه الخصوص.
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
This study aims to examine the beliefs of students in the Faculty of Applied Sciences, Mathematics Department, at Palestine Technical University "Kadoorie" towards mathematics. To achieve the goal of the study, the students were asked general questions to clarify their opinions. This study used a qualitative approach of the type of analytical descriptive curriculum.  The data was collected through semi-structured, in-depth interviews with (20) participants, constituting a representative sample of college students majoring in mathematics. Interviews were conducted face-to-face, online, and over the phone. Their responses were recorded both in textual files and audio recordings, then imported into MAXQDA software for thematic analysis. The students' responses were analyzed accordingly Upon analyzing the students' responses, their beliefs were categorized, where the number of beliefs reached (27) beliefs. These were distributed among four main ideas: beliefs held by students related to the teacher, beliefs related to the nature of mathematics, beliefs related to students' ability to learn mathematics, and beliefs related to the assessment of learning mathematics. The students' beliefs in all these areas exhibited a negative trend.
In light of the results, the researchers recommended several important recommendations, including: providing real-life activities that connect the content of mathematics curricula to authentic situations, conducting qualitative research to study the factors leading to the formation of negative beliefs among students, updating mathematics teacher training programs to align with ongoing developments in curricula and teaching methods in general, in order to positively impact students' learning and specifically mathematics education.
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية