المؤلف
حاصلة على الدكتوراه من قسم التربية الإسلامية بكلية التربية - جامعة الأمام محمد بن سعود الإسلامية
10.12816//ijeps.2024.374364
المستخلص
الملخص:
هدفت الدراسة لتناول ملامح التربية الإسلامية في العهد المكي وتطبيقاتها التربوية، واستخدمت المنهجين الاستنباطي والتاريخي، وجاءت مكونة من إطار عام شمل مقدمتها ومشكلتها وأسئلتها وأهدافها وأهميتها ومنهجها وحدودها والدراسات السابقة والتعليق عليها، ثم خمسة محاور، عرض المحور الأول: أحوال مكة قبل البعثة النبوية، وتناول المحور الثاني: أحوال مكة بعد البعثة النبوية ومراحل تطور التربية الإسلامية، وركز المحور الثالث على: العوامل المؤثرة في التربية الإسلامية بعد بعثة النبي صلى الله عليه وسلم في العهد المكي، وتناول المحور الرابع: ملامح التربية في العهد المكي، واستخلص المحور الخامس: التطبيقات التربوية في عهد النبي صلى الله عليه وسلم (المكي)، وكان من أبرز نتائج الدراسة ما يلي: تعددت الأساليب والطرق التربوية النبوية في العهد المكي ومنها: القدوة الحسنة، القصة، القراءة، السؤال، الدعاء، التعليم المباشر، التشبيه والتمثيل، التربية بالمواقف، التربية العملية، الحوار، المزاح، النصح والتوجيه، وشملت المؤسسات التربوية في العهد المكي: غار حراء، بيت النبي صلى الله عليه وسلم، بيوت الصحابة رضوان الله عليه، دار الأرقم بن الأرقم، الصحارى والشعاب، كما يمكن تناول التطبيقات التربوية لملامح التربية والتعليم في العهد النبوي في عدة نقاط موجهة للمؤسسات التربوية على اختلاف أنماطها ووظائفها على النحو التالي: التربية على التفاؤل، مراعاة الاحتياجات الخاصة بالمتربين والمتعلمين، منح الثقة للمتربين والمتعلمين، احترام الجهد المبذول من المتربين والمتعلمين مهما كان قدره، مصارحة المتربين والمتعلمين بالأخطاء، تصحيـح المفاهيم والألفاظ العاطفية الخاطئة، عدم السخرية من المتربين والمتعلمين مهما وقع منهم، تعزيز جوانب النقص لدى المتربين والمتعلمين، المتابعة المستمرة للمتربين والمتعلمين.
Abstract:
The study aimed to address the features of Islamic education in the Meccan era and its educational applications. It used the deductive and historical approaches. It consisted of a general framework that included its introduction, problem, questions, objectives, importance, methodology, limits, previous studies and commentary on them, then five axes. The first axis presented: the conditions of Mecca before the prophetic mission. The second axis addressed: the conditions of Mecca after the prophetic mission and the stages of development of Islamic education. The third axis focused on: the factors influencing Islamic education after the mission of the Prophet, may God bless him and grant him peace, in the Meccan era. The fourth axis addressed: the features of education in the Meccan era. The fifth axis concluded: the educational applications in the era of the Prophet, may God bless him and grant him peace (the Meccan era). The most prominent results of the study were the following: The prophetic educational methods and approaches were numerous in the Meccan era, including: good example, story, reading, question, supplication, direct education, simile and representation, education by situations, practical education, dialogue, joking, advice and guidance. The educational institutions in the Meccan era included: the Cave of Hira, the House of the Prophet, may God bless him and grant him peace. Peace be upon him, the houses of the Companions, may God be pleased with them, the house of Al-Arqam bin Al-Arqam, deserts and valleys, and the educational applications of the features of education and upbringing in the prophetic era can be addressed in several points directed to educational institutions of different types and functions as follows: education on optimism, taking into account the special needs of the educated and learners, granting confidence to the educated and learners, respecting the effort made by the educated and learners no matter how much it is, being frank with the educated and learners about mistakes, correcting wrong emotional concepts and words, not mocking the educated and learners no matter what they do, strengthening the shortcomings of the educated and learners, continuous follow-up of the educated and learners.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية