رؤية مقترحة لتعزيز القيم الاخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة عسير وفق برنامج القدرات البشرية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية الإسلامية بجامعة الملك خالد

2 طالب مرحلة الدكتوراه بقسم القيادة والسياسة التربوية بجامعة الملك خالد

10.12816//ijeps.2024.374441

المستخلص

مستخلص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى تقديم رؤية مقترحة وفق برنامج القدرات البشرية بهدف تعزيز القيم الأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة عسير التعليمية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للدراسة، واستعان بالاستبانة التي قام بتصميمها من أجل تحقيق أهداف الدراسة؛ واشتملت عينة الدراسة على (160) معلم ومعلمة من معلمي المرحلة الثانوية بمدارس منطقة (عسير) التعليمية، وقد توصلت الدراسة للعديد من النتائج أهمها: أن "واقع تعزيز القيم الأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة عسير وفق برنامج القدرات البشرية" جاء بدرجة (متوسطة) من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة من معلمي المرحلة الثانوية، و جاء في الترتيب الأول المحور الأول: "تعزيز قيم التواضع والتسامح لدى طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة عسير وفق برنامج القدرات البشرية، بينما جاء في الترتيب الأخير المحور الثاني: "تعزيز قيم الصدق والأمانة لدى طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة عسير وفق برنامج القدرات البشرية"؛ وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في آراء أفرد عينة البحث حول محاور الاستبانة والدرجة الكلية طبقاً إلى اختلاف متغيرات (النوع – المؤهل العلمي)؛ وأوصى الباحث بالعديد من التوصيات في ضوء ما توصل إليه من نتائج أهمها: ضرورة العمل على التنوع في الأساليب المستخدمة لتنمية القيم الأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية، وضرورة تفعيل الشراكة بين المدرسة ومجالس الآباء في تنمية القيم الأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية.
 
 
 
Abstract:
   The current study aimed to present a proposed vision according to the human capabilities program with the aim of enhancing moral values ​​among secondary school students in the Asir educational region. The researcher used the descriptive analytical method as a study method, and used the questionnaire that he designed in order to achieve the study objectives; The study sample included (160) male and female secondary school teachers in the schools of the Asir Educational Region. The study reached many results, the most important of which are: "The reality of enhancing moral values ​​among secondary school students in the Asir region according to the Human Capabilities Program" came in a (medium) degree from the point of view of the study sample members of secondary school teachers. The first axis came in first place: "Enhancing the values ​​of humility and tolerance among secondary school students in the Asir region according to the Human Capabilities Program", while the second axis came in last place: "Enhancing the values ​​of honesty and integrity among secondary school students in the Asir region according to the Human Capabilities Program"; and there were no statistically significant differences at the significance level (0.05) in the opinions of the research sample members regarding the questionnaire axes and the total score according to the difference in variables (gender - academic qualification); and the researcher recommended many recommendations in light of the results he reached, the most important of which are: the necessity of working on diversifying the methods used to develop moral values ​​among secondary school students, and the necessity of activating the partnership between the school and parents' councils in developing moral values ​​among secondary school students.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية