اتجاهات طلاب وأعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية نحو التقويم الإلكتروني

المؤلف

أستاذ القياس والتقويم المشارك بقسم علم النفس - جامعة الطائف

10.12816//ijeps.2023.380454

المستخلص

ملخص :
هدفت الدراسة الحالية لبحث اتجاهات طلاب وأعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية نحو التقويم الإلكتروني لدى عينة مكونة من( 364 )طالب وطالبة. و(17 ) عضو هيئة تدريس وتم استخدام المنهج الوصفي، وتوصلت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب وأعضاء هيئة التدريس التي ترجع إلى النوع (ذكور/ إناث) في الدرجة الكلية لمقياس الاتجاه نحو نظم تقويم الامتحانات الإلكترونية، كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب التي ترجع إلى طلاب المستوى الدراسي (الثاني/ الرابع) في الدرجة الكلية لمقياس الاتجاه نحو نظم تقويم الامتحانات الإلكترونية، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب التي ترجع إلى الكلية (العلوم التطبيقية/ الطب/ الآداب /التربية) على مقياس الاتجاه نحو نظم التقويم الالكتروني لصالح متوسط درجات طلاب كلية العلوم التطبيقية، وأيضا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أعضاء هيئة التدريس التي ترجع إلى الكلية (العلوم التطبيقية/ الطب/ الآداب/التربية) على مقياس الاتجاه نحو نظم تقويم الامتحانات الإلكترونية لصالح متوسط درجات أعضاء هيئة التدريس لكلية العلوم التطبيقية، وأوصت الدراسة بأهمية تفعيل استخدام أدوات وأساليب التقويم الإلكتروني.
Abstract:
  The current study aimed to investigate the attitudes of students and faculty members at Saudi universities towards electronic assessment among a sample of 364 male and female students. 17 faculty members and the descriptive approach was used, and the results showed that there are no statistically significant differences between the averages of students' and faculty members' scores due to gender (males/females) in the total score of the attitude scale towards electronic exam evaluation systems, and there are no statistically significant differences between the averages of students' scores due to students of the academic level (second/fourth) in the total score of the attitude scale towards electronic exam evaluation systems, and there are statistically significant differences between the averages of students' scores due to the college (Applied Sciences/Medicine/Arts/Education) on the attitude scale towards electronic evaluation systems in favor of the average scores of students of the College of Applied Sciences, and there are also statistically significant differences between the averages of faculty members' scores due to the college (Applied Sciences/Medicine/Arts/Education) on the attitude scale towards electronic exam evaluation systems in favor of the average scores of faculty members of the College of Applied Sciences, and the study recommended the importance of activating the use of electronic evaluation tools and methods.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية