The Effect of Using Mobile Learning on the Achievement of Third Grade Students in Arabic Language and Their Attitudes towards It

المؤلف

Associate Professor – Curricula and Teaching Methods – Taif University – Saudi Arabia

10.12816//ijeps.2024.388737

المستخلص

Abstract:
The study sought to identify the impact of mobile learning on the achievement of third-grade primary school students in the Arabic language and their attitudes toward learning the Arabic language. To achieve the aim of the study, a quasi-experimental design was used to suit the nature of this study. The researcher developed the learning content Through mobile learning, and used the achievement test and the attitude scale, after ensuring their validity and reliability. The tools were applied to a group of third-grade students at Al-Subaihi Primary and Intermediate School in Bisha Governorate in the first semester of the 2022-2023 academic year. Twenty-six students were selected as a sample using a simple random sampling method, and they were distributed into two equal groups (control and experimental). The test and scale results were entered and analyzed using SPSS. The results showed that there were statistically significant differences at the level (α = 0.05) in the achievement of third-grade primary students Through the teaching method, in favor of the experimental group. It also showed that there were statistically significant differences at the level (α = 0.05) in the attitudes of third-year primary school students in favor of the experimental group. Through the results, it is recommended to integrate mobile learning into Arabic language curricula because of its effective role in raising students’ achievement and their attitudes toward learning.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ملخص :
  هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التعلم النقال على تحصيل طلاب الصف الثالث الابتدائي في مادة اللغة العربية واتجاهاتهم نحو تعلم اللغة العربية. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام التصميم شبه التجريبي لملاءمته لطبيعة هذه الدراسة. وقام الباحث بتطوير محتوى التعلم في ضوء التعلم النقال، واستخدم اختبار التحصيل ومقياس الاتجاهات، بعد التأكد من صدقهما وثباتهما. وطبقت الأدوات على مجموعة من طلاب الصف الثالث الابتدائي بمدرسة الصبيحي الابتدائية والمتوسطة بمحافظة بيشة في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2022-2023. وتم اختيار ستة وعشرين طالبًا كعينة باستخدام أسلوب العينة العشوائية البسيطة، وتم توزيعهم على مجموعتين متساويتين (ضابطة وتجريبية). وتم إدخال نتائج الاختبار والمقياس وتحليلها باستخدام برنامج SPSS. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) في تحصيل طلاب الصف الثالث الابتدائي في ضوء طريقة التدريس، لصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) في اتجاهات تلاميذ الصف الثالث الابتدائي لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج يوصى بدمج التعلم النقال في مناهج اللغة العربية لما له من دور فعال في رفع تحصيل التلاميذ واتجاهاتهم نحو التعلم.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية