توظيف الذكاء الاصطناعي في تعليم طلبة ذوي الإعاقة الذهنية من وجهة نظر معلمو المرحلة الأساسية في فلسطين

المؤلف

كليه العلوم التربويه. جامعه القدس المفتوحه - فلسطين

10.12816//ijeps.2025.455651

المستخلص

ملخص الدراسة:
الأهداف: هدفت الدراسة الى التعرف إلى توظيف الذكاء الاصطناعي في تعليم طلبة ذوي الإعاقة الذهنية من وجهة نظر معلمو المرحلة  الأساسية  في فلسطين.
المنهجيّة: اعتمدت هذه الدراسة على منهج بحث نوعي، حيث تستند هذه المنهجية إلى نظرية الإرشاد التربوي الموجه نحو التعلم المعزز (RLOC)، واختيرت عينة الدراسة بالطريقة القصدية، وبلغ عددهم 10 معلمين تمت مقابلتهم والتعرف على آرائهم، حيث تم اختيار المشاركين بناءً على خبرتهم في تدريس الطلاب ذوي الإعاقات الذهنية واستخدامهم الفعلي أو المحتمل لتقنيات الذكاء الاصطناعي في فصولهم الدراسية.
النتائج: وأظهرت النتائج أن معرفة المعلمين باستخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في التعليم لا تزال في طور التطور، وتُظهر تفاوتات كبيرة بينهم، وأشار غالبية المعلمين إلى أن التطبيقات والبرامج القائمة على الذكاء الاصطناعي التي يستخدمها المعلمون حاليًا في فصولهم الدراسية مع الطلاب ذوي الإعاقات الذهنية غالبًا ما تكون تفاعلية ومتكيّفة، ويواجه المعلمون العديد من التحديات الأساسية عند محاولتهم توظيف الذكاء الاصطناعي في تعليم الأشخاص ذوي الإعاقات الذهنية، وأبرزها نقص التدريب المتخصص.
الخلاصة: وأوصت الدراسة بضرورة تصميم وتنفيذ برامج تدريبية مستمرة للمعلمين تركز على الجوانب التطبيقية للذكاء الاصطناعي في التعليم الخاص، إلى جانب توفير الدعم الفني اللازم. وينبغي على الجهات المعنية توفير تطبيقات وبرامج الذكاء الاصطناعي المصممة خصيصًا لتلبية احتياجات الطلاب ذوي الإعاقة الذهنية، مع التركيز على المهارات الأكاديمية والاجتماعية.
 
 
 
 
Abstract:
Objectives: The study aimed to identify the use of artificial intelligence in teaching students with intellectual disabilities from the perspective of primary school teachers in Palestine.
Methodology: This study adopted a qualitative research approach based on the theory of learning-oriented counseling (RLOC). The study sample was selected using purposive sampling, and consisted of 10 teachers who were interviewed and asked for their opinions. Participants were selected based on their experience in teaching students with intellectual disabilities and their actual or potential use of artificial intelligence technologies in their classrooms.
Results: The results showed that teachers' knowledge of the use of artificial intelligence technologies in education is still developing and varies greatly among them. The majority of teachers indicated that the AI-based applications and programs currently used by teachers in their classrooms with students with intellectual disabilities are often interactive and adaptive. Teachers face many fundamental challenges when attempting to employ AI in the education of people with intellectual disabilities, most notably a lack of specialized training.
Conclusion: The study recommended the design and implementation of ongoing training programs for teachers that focus on the practical aspects of AI in special education, along with the provision of necessary technical support. The relevant authorities should provide artificial intelligence applications and programs specifically designed to meet the needs of students with intellectual disabilities, with a focus on academic and social skills.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية