القدرة التنبؤية لتصورات معلمي المدارس الإعدادية حول التعليم بين المجالي في تعزيز التفكير الإبداعي والناقد لدى الطلاب في الجليل

المؤلفون

جامعة النجاح

10.12816//ijeps.2025.462442

المستخلص

الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن القدرة التنبؤية لتصورات معلمي المدارس الإعدادية الجليل حول التعليم بين المجالي في تعزيز التفكير الإبداعي والتفكير الناقد لدى الطلبة، باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي التنبؤي، الذي يمكّن من وصف الظواهر التعليمية بشكل كمي وتحليل العلاقات بين المتغيرات المستقلة والتابعة ولتحقيق ذلك تم بناء استبانة لجمع البيانات بعد التأكد من صدقها وثباتها. تكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات المدارس الإعدادية في التعليم العربي الجليل، وتم اختيار عينة عشوائية ممثلة من المجتمع تضم (364) معلمًا ومعلمة. أظهرت نتائج التحليل الوصفي أن تصورات المعلمين حول التعليم بين المجالي جاءت بمستوى كبير، كما أظهرت النتائج أن مهارات التفكير الناقد لدى الطلبة جاءت بمستوى كبير، وأظهرت نتائج محور التفكير الإبداعي مستوى متوسط،  كما أظهرت نتائج التحليل التنبؤي وجود أثر دال إحصائيًا للتعليم بين المجالي في تنمية التفكير الناقد والإبداعي لدى الطلبة، حيث بلغ معامل الارتباط للتفكير الناقد (R = 0.565، R² = 0.319) وللتفكير الإبداعي (R = 0.550، R² = 0.302)، ما يشير إلى أن التعليم بين المجالي يفسر نسبة معتبرة من التباين في مستوى التفكير لدى الطلبة، بينما تعزى النسبة المتبقية إلى عوامل أخرى لم تشملها الدراسة أو إلى الخطأ العشوائي. توصلت الدراسة إلى أن التعليم بين المجالي يُعد أداة فعّالة لتعزيز التفكير الناقد والإبداعي لدى الطلبة، مع التأكيد على أهمية دعم المعلمين ببرامج تدريبية تهدف إلى تعزيز التعاون بين الزملاء في التخطيط للأنشطة التعليمية، وتعزيز جوانب الطلاقة والتقييم في التفكير لدى الطلبة.
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
This study aimed to examine the predictive ability of middle school teachers’ perceptions in the Galilee regarding interdisciplinary education in enhancing students’ creative and critical thinking. The study employed a descriptive correlational-predictive methodology, which allows for quantitatively describing educational phenomena and analyzing the relationships between independent and dependent variables. To achieve this, a questionnaire was developed to collect data after confirming its validity and reliability. The study population consisted of all middle school teachers in Arab education within the Galilee, and a representative random sample of 364 teachers was selected. Descriptive analysis results indicated that teachers’ perceptions of interdisciplinary education were at a high level, students’ critical thinking skills were also at a high level, and students’ creative thinking showed a moderate level. Predictive analysis results revealed a statistically significant effect of interdisciplinary education on developing students’ critical and creative thinking, with correlation coefficients of (R = 0.565, R² = 0.319) for critical thinking and (R = 0.550, R² = 0.302) for creative thinking, indicating that interdisciplinary education explains a considerable portion of the variance in students’ thinking levels, while the remaining variance is attributed to other factors not included in the study or to random error. The study concluded that interdisciplinary education is an effective tool for enhancing students’ critical and creative thinking, emphasizing the importance of supporting teachers with training programs aimed at fostering collaboration among colleagues in planning educational activities and enhancing fluency and evaluation aspects of students’ thinking.
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية