تحديد احتياجات التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة بالمدينة المنورة

المؤلف

ماجستير في الإدارة والقيادة التربوية كلية التربية – جامعة طيبة

المستخلص

تحديد احتياجات التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة بالمدينة المنورة
المستخلص:
    هدفت الدراسة إلى معرفة احتياجات التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة بالمدينة المنورة، إضافة إلى التعرف على واقع التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة وأساليب التطوير المهني المقدمة لهم، ومعرفة أثر متغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والمرحلة التي يدرسها المعلم، وإيضاح المعوقات التي تعترض عملية التطوير؛ وذلك من أجل التوصل لمقترحات التطوير المهني المقدمة لمعلمي التربية الخاصة. ولغرض تحقيق أهداف الدراسة، اُستخدم المنهج الوصفي المسحي، من خلال توزيع أداة الدراسة وهي "استبانة تحديد احتياجات التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة بالمدينة المنورة" على عينة من القادة ومعلمي التربية الخاصة في المدارس الحكومية التي يوجد بها برامج التربية الخاصة بالمدينة المنورة، والتي بلغت 37 قائداً و 123 معلماً، بنسبة 31.25% من إجمالي القادة والمعلمين. وتكوَّنت الاستبانة من (40) عبارة، موزعة على أربعة محاور، وهي: واقع التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة، وأساليبه، ومعوقاته، ومقترحاته. وتوصَّلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها: أن احتياجات التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة بالمدينة المنورة جاءت بمستوى متوسط عمومًا. وعلى مستوى المحاور، فإن مقترحات التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة جاءت بمستوى مرتفع، كما كان محور معوقات التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة بمستوى مرتفع أيضاً، أما بقية المحاور، فجاءت بدرجة متوسطة، ومرتبة تنازليًّا، كالآتي: محور أساليب التطوير المهني المقدمة لمعلمي التربية الخاصة، ومحور ما هو واقع التطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة. عدم وجود فروق في مستوى تقدير العاملين لاحتياجاتهم تعزى للمؤهل العلمي والخبرة. ووجود فروق في مستوى تقدير العاملين لاحتياجاتهم تعزى للجنس لصالح للذكور والمرحلة التعليمية لصالح الابتدائي. وكان من أبرز التوصيات ضرورة الارتقاء بجودة برامج معلمي التربية الخاصة، وذلك باستخدام مداخل ومقررات مختلفة للقيام بالتطوير والتجديد لرفع كفاءة مخرجات العملية التعليمية في ضوء التوجهات والخبرات العالمية المعاصرة، واشراك المعلمين في عملية إعداد برامج وخطط التطوير المهني بما يتناسب مع احتياجاتهم والسماح بإبداء رأيهم بتلك البرامج بصورة عقلانية، والتنويع في الأساليب المستخدمة للتدريب والتطوير المهني لمعلمي التربية الخاصة ضمن خيارات متعددة، كاستخدام أسلوب ورش العمل والتدريب الجماعي، وعقد الحلقات والندوات، والتدريب عن بعد بالاشتراك مع المتخصصين من الجامعات ومراكز البحوث العلمية والتربوية.
 
 
Determining the Professional Development Needs of Special Education Teachers in Al Madinah Al-Munawarah
Abstract
The study aimed to know the professional development needs of special education teachers in Medina, in addition to identifying the reality of professional development for special education teachers and the methods of professional development provided to them, and knowing the impact of gender variables, academic qualification, years of experience and the stage that the teacher studies, and clarification Obstacles to the development process; In order to reach professional development proposals submitted to special education teachers. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive survey methods was used by distributing the study tool, which is the "Questionnaire to Determining the Professional Development Needs of Special Education Teachers in Al Madinah Al-Munawarah". on a sample of leaders and special education teachers in public schools in which special education programs are available in Medina. It reached 37 leaders and  123teachers, representing 31.25% of the total leaders and teachers. The questionnaire consisted of (40) statements, distributed on four axes, namely: the reality of professional development for special education teachers, its methods, its obstacles, and its proposals. The study reached a set of results, the most important of which are: The professional development needs of special education teachers from the point of view of leaders and teachers of special education schools in Medina came at an average level in general. At the level of the axes, the professional development proposals for special education teachers came at a high level, and the focus of obstacles to professional development for special education teachers was also at a high level. And arranged in descending order, as follows: the axis of professional development methods provided to special education teachers, and the axis of what is the reality of professional development for special education teachers. There are no differences in the level of the employees’assessment of their needs due to scientific qualification and experience. And the existence of differences in the level of workers ’assessment of their needs due to gender in favor of males and the educational stage in favor of primary school students. Among the most prominent recommendations was the need to improve the quality of special education teachers' programs, by using different approaches and decisions to carry out development and renewal to raise the efficiency of the outputs of the educational process in light of contemporary global trends and experiences, and to involve teachers in the process of preparing professional development programs and plans commensurate with their needs and to allow them to express their opinion on these programs rationally, diversifying the methods used for training and professional development of special education teachers within multiple options, such as using the method of workshops and group training, holding seminars and seminars, and remote training in partnership with specialists from universities and scientific and educational research centers.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية