أساليب القيادة التربوية للقادة وأثرها على الأداء الوظيفي للمعلمين في مدارس التعليم العام بالمدينة المنورة

المؤلف

المملكة العربية السعودية وزارة التعليم جامعة طيبة كلية التربية قسم الإدارة التربوية

المستخلص

أساليب القيادة التربوية للقادة وأثرها على الأداء الوظيفي للمعلمين في مدارس التعليم العام بالمدينة المنورة"
خالد بن غالي سعد الحربي
هدفت الدراسة إلى تناول أساليب القيادة التربوية للقادة وأثرها على الأداء الوظيفي للمعلمين والتعرف على الأسلوب القيادي للقادة ، والكشف عن طبيعة العلاقة الارتباطية بين أساليب القيادة التربوية للقادة والأداء الوظيفي للمعلمين في مدارس التعليم العام بالمدينة المنورة، وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي الأقرب والأنسب لطبيعة هذه الدراسة، حيث طبقت الدراسة على عينة تكونت من (118) فرداً بنسبة (59%) من المجتمع الأصلي للدراسة، منهم (106) قائد مدرسي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، و(12) مشرف قيادة مدرسية تم اختيارهم جميعاً كعينة للدراسة بطريقة قصدية؛ نظراً لصغر حجم مجتمعهم، وتم الاعتماد على الإستبانة كأداة لجمع البيانات مع استخدام برامج الحزم الاحصائية SPSS وذلك لحساب معامل صدق وثبات الاستبانة فضلاً عن حساب معاملات الإرتباط والتكرارات والنسب المئوية للخروج بنتائج الدراسة ووضع التوصيات حول واقع أساليب القيادة التربوية للقادة وأثرها على الأداء الوظيفي للمعلمين في مدارس التعليم العام بالمدينة المنورة. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: أولاً: أن القادة يمارسون أساليب القيادة التربوية (بدرجة كبيرة).ثانياً: أن أكثر أساليب القيادة التربوية ممارسة من قبل القادة هو أسلوب القيادة المتناغمة، ثالثاً: أقل أساليب القيادة التربوية ممارسة من قبل القادة هو أسلوب القيادة الاستبدادية، رابعاً: توجد علاقة ارتباطية قوية طردية (موجبة) دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين أساليب (القيادة المتبصرة، والقيادة الموجهة، والقيادة المتناغمة، و القيادة بتحديد وتيرة العمل، و القيادة الديموقراطية) والأداء الوظيفي للمعلمين ، خامساً: لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين أسلوب القيادة الاستبدادية والأداء الوظيفي للمعلمين، سادساً: توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.05) بين الأساليب القيادية السائدة ككل تبعاً لمتغيرات الدورات التدريبة في مجال القيادة، وعدد المعلمين، وسنوات الخبرة، والمؤهل. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بعدد من التوصيات، منها: العمل على إشراك الكوادر التعليمية بوضع الخطط المدرسية والسياسات التعلمية، وحث القادة على زرع روح التحدي بين المرؤوسين من أجل التطوير والتقدم، وحث القادة على إعطاء جميع المرؤوسين الفرصة والمشاركة  في اتخاذ القرار، وتوجيه القادة بضرورة تقبل آراء المرؤوسين عندما ينتقدون أعمالهم، و ضرورة تعزيز أسلوب المناقشات الشفافة بين القادة والمرؤوسين ،وتمكين القادة من وضع الأهداف التي تحدد وتيرة العمل حسب حاجتهم إلى ذلك.
 
 
Abstract
      Educational leadership styles for leaders and their impact on the job performance of teachers in public education schools in Medina
      Khaled Ghali Al-Harbi
The study aimed to address the educat Educational leadership styles for leaders and their impact on the job performance of teachers in public education schools in Medinaional leadership styles of leaders and their impact on the job performance of teachers and to identify the leadership style of leaders, and to reveal the nature of the correlative relationship between the educational leadership styles of leaders and the job performance of teachers in public education schools in Medina, by relying on the descriptive analytical approach closest and most appropriate to the nature of this study Where the study was applied to a sample consisting of (118) individuals representing (59%) from the original community to study, of whom (106) school leaders were chosen by the simple random method, and (12) school leadership supervisors were all chosen as a sample to study in an intentional way due to the smallness of The size of their community, and the questionnaire was relied on as a tool to collect data with the use of SPSS statistical programs to calculate the validity and reliability coefficient of the questionnaire as well as calculating the correlation coefficients, frequencies and percentages to come out with the results of the study and make recommendations about the reality of educational leadership styles for leaders and their impact on the job performance of teachers in public education schools. In Medina. The study found a number of results, the most important of which are: First: that leaders practice educational leadership styles (to a large degree) Second: that the most educational leadership styles practiced by leaders is the harmonious leadership style, third: the least educational leadership styles practiced by leaders is the style Authoritarian leadership, and fourth: there is a strong positive (positive) statistically significant correlation at the level (0.01) between the styles of (visionary leadership, directed leadership, harmonious leadership, leadership by determining the pace of work, and democratic leadership) and the job performance of teachers, and Fifth: None A statistically significant correlation relationship at the level (0.01) between authoritarian leadership style and teachers' job performance, and sixth: There are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the prevailing leadership styles as a whole according to the variables of leadership training courses, the number of teachers, years of experience, and qualificationIn light of the results of the study, the researcher recommended a number of recommendations, including: Working to involve educational staff in developing school plans and learning policies, urging leaders to instill a spirit of challenge among subordinates for the sake of development and progress, and urging leaders to give all subordinates the opportunity and participate in decision-making, and guide leaders The necessity of accepting the opinions of subordinates when they criticize their actions, the necessity of promoting the style of transparent discussions between leaders and subordinates, and enabling leaders to set goals that determine the pace of work according to their need to do so.                                                                 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية