الاحتياجات التدريبية الرقمية اللازمة لمعلمي التعليم العام بالمملكة العربية السعودية

المؤلف

وزارة التعليم المملكة العربية السعودية

المستخلص

ملخص الدراسة:
عملية تحديد الاحتياجات التدريبية مهمة جداً من أجل التخطيط لأي برنامج تدريبي، ولذلك هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية الرقمية لمنسوبي التعليم العام في المملكة العربية السعودية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تم توزيع أداة الدراسة على (123) معلماً ومعلمة من منسوبي وزارة التعليم في المملكة العربية السعودية.
خلصت الدراسة إلى أن درجة الاحتياج مرتفعة إلى جميع الاحتياجات التدريبة التي شملتها الدراسة، كما توصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بشكل عام تعزى لمتغيرات (الجنس، والمؤهل، والتخصص، والخبرة)، وأوصت الدراسة بتفعيل دور مكاتب التدريب التربوي وإسنادها لأهل الاختصاص والاهتمام بعمليات تخطيط وتنفيذ وتقويم البرامج التدريبية.
الكلمات المفتاحية:الاحتياجات - الرقمية - التدريب .
Abstract:
The process of identifying training needs is very important in order to plan any training program. Therefore, the current study aimed to identify the digital training needs of public education teachers in the Kingdom of Saudi Arabia. The study used the descriptive approach, where the study tool was distributed to (123) Teachers from the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia
The study concluded that the degree of need is high for the training needs included in the study, and the study also concluded that there are no statistically significant differences due to the variables (gender, qualification, specialization, and experience), and the study recommended activating the role of educational training offices and assigning them to specialists and attention to planning and implementation processes evaluating training programs.
Key Words:Needs - Digital-Training.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية