معوقات تطبيق برامج التربية البدنية بالمرحلة المتوسطة في المدارس الحكومية بجدة من وجهة نظر القائدات

المؤلفون

1 ماجستير في تخصص القيادة التربوية - جامعة دار الحكمة - المملكة العربية السعودية

2 كلية العلوم الصحية والسلوكية والتعليم جامعة دار الحكمة – جدة

المستخلص

معوقات تطبيق برامج التربية البدنية بالمرحلة المتوسطة في المدارس الحكومية بجدة من وجهة نظر القائدات
المستخلص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على المعوقات التي تواجه تطبيق برامج التربية البدنية لدى طالبات المرحلة المتوسطة في المدارس الحكومية بمدينة جدة من وجهة نظر القائدات. وقد تكوَّن مجتمع الدراسة من قائدات المرحلة المتوسطة في المدارس الحكومية بمدينة جدة والبالغ عددهن (200)، وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة مكوَّنة من (130) قائدة لعام (2019-2020م). وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات وتم التأكد من صدق الأداة وثباتها. وأظهرت نتائج الدراسة أنَّ المعوقات المتعلقة بالإمكانات المادية جاءت في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (4.49)، في حين جاءت المعوقات التي تتعلق بالمعلمة في المرتبة الأخيرة بمتوسط حسابي (3.80)، كما أظهرت النتائج أنَّ أهم المعوقات التي تواجه تطبيق برامج التربية البدنية بالمرحلة المتوسطة في المدارس الحكومية بجدة هي قلة الأجهزة والمعدات والمواد اللازمة لحصص التربية البدنية، وقلة الزيارات الإشرافية لمعلمات التربية البدنية، والتركيز على تدريس الجانب العملي وإهمال الجانب النظري، وكثرة أعداد الطالبات في الصف الدراسي الواحد. وتوصلت الدراسة إلى عددٍ من التوصيات من أبرزها: ضرورة أن تقوم وزارة التعليم بتوفير الأجهزة والمعدات والمواد اللازمة لحصص وأنشطة التربية البدنية لتسهيل تطبيق برامج التربية البدنية، وأن تعمل الوزارة على وضع مقرر للتربية البدنية أسوة ببقية المقررات الدراسية.
الكلمات المفتاحية: المعوقات- المشكلات التعليمية، الأنشطة البدنية، المؤسسات التعليمية، المملكة العربية السعودية.
 
 
 
 
 
 
 
Intermediate Schools’ physical education programs application obstacles in public schools in Jeddah from the leaders' perspectives
 
Abstract
The study aimed to identify the obstacles that might face the implementation of physical education programs for middle school students in Jeddah’s public schools from leaders’ perspectives. The study population consisted of (200) public middle schools leaders in Jeddah, where the simple random sampling was followed in which is made up from (130) leaders in the academic year (2019-2020), to achieve the study objectives, the descriptive analytical approach was used, where a questionnaire was designed being the tool to collect data, where its honesty and consistency was verified and tested. 
Study results’ showed that obstacles related to the Financial resources capabilities came in the first degree with a mean of (4.49), while the obstacles related to the teacher came in the last degree at mean of (3.80).  It also showed that the most important obstacles facing the implementation of physical education programs in the middle levels of Jeddah’s public schools is represented in the lack of devices, equipment and materials for physical education classes, the lack of supervisory visits to physical education teachers, the focus on teaching the practical side and neglecting the theoretical side, and the large number of female students in the same classroom.
Study has concluded to a number of recommendations out of which the most prominent are: the need for the Ministry of Education to provide equipment and materials required for rations and physical education activities to facilitate the application of physical education programs, and that the Ministry is working on a decision of physical education seemingly to the other courses.
Key words: Educational obstacles, Physical education, Educational institutions, Kingdom of Saudi Arabia.
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية