التعليم من أجل التنمية المستدامة: أنموذج مقترح لتعليم الكيمياء في المستقبل

المؤلف

مشرفة تربوية للعلوم والكيمياء إدارة تعليم البنات / ماجستير القيادة التربوية جامعة دار الحكمة جدة – السعودية

المستخلص

الملخص
التعليم من أجل التنمية المستدامة هو إتجاه حديث في القرن 21 إعتمدته الأمم المتحدة في عام 1987. أدركت الحكومات أهمية التعليم في تحقيق التنمية المستدامة وأبدت كافة بلدان العالم  إلتزاماً أقوى بمسألة دمج التعليم من أجل التنمية المستدامة في المناهج الدراسية بعدد متزايد من الأنشطة لتحقيق هذا الهدف.جاءت المبادرة الرئيسية الأخيرة عندما أعلنت الجمعية العامة للأمم المتحدة عقد التعليم من أجل التنمية المستدامة (2005-2014).إستجابة لتلك المبادرة ، تسعى وزارة التعليم في السعودية من خلال رؤية 2030 إلى تحقيق التنمية المستدامة من خلال التعليم لمواجهة التحديات. تهدف الدراسه إلى التأكيد على أن التعليم من أجل التنمية المستدامة يجب يقدم كمنظور متكامل من خلال دمج مفاهيم التنمية المستدامة في المواد العلمية بشكل عام من خلال إقتراح أنموذج حول كيفية تحقيق التعليم من أجل التنمية المستدامة من خلال تدريس الكيمياء . يتألف الأنموذج من 5 طبقات متداخلة ومترابطة يجب مراعاتها في إستراتيجيات التعليم / التعلم في المستقبل وهي : معرفة المحتوى الكيميائي ، الكيمياء في سياقها، تميز الكيمياء وطبيعتها المنهجية ، كفاءات التعليم ، والتعليم الحي من أجل التنمية المستدامة . تم  تطويره  إستنادا على العديد من الأدبيات ووجهات النظر  في هذا المجال لمساعدة معلمي الكيمياء في تخطيطهم التعليمي نحو تعليم مستدام.تتضمن الدراسة أيضًا محددات النماذج بالإضافة إلى الإستنتاجات والتوصيات.
الكلمات المفتاحية:التنمية المستدامة، التعليم من أجل التنمية المستدامة، تعليم الكيمياء، الكفاءات.
 
 
 
 
 
 
 
 
Education for Sustainable Eevelopment: A Proposed Model for Chemistry in the Future
Abstract
Education for sustainable development is a modern trend of the 21st century adopted by the United Nations in 1987. Governments recognized the importance of education for sustainable development, and all countries of the world have shown a stronger commitment to integrating Education for sustainable development into the curriculum with a growing number of activities to achieve this goal. The last major initiative came when the United Nations General Assembly proclaimed the Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014). In response to this initiative, Saudi Ministry of Education, through Vision 2030, seeks to achieve sustainable development through education to meet the challenges.
The objective of the study is to emphasize that education for sutainable development should be presented as an integrated perspective by integrating the concepts of sustainable development into science subjects in general by proposing a model on how to achieve education for sutainable development through the teaching of chemistry .The model composes form 5  interdependent and interrelated layers should be considered in education / learning  strategies in the future:  chemical content knowledge, chemistry in context, chemistry’s distinctiveness and methodological character, education  competencies, and lived education for sustainable development. It was developed based on several literature and perspectives in this arena to assist chemistry's teachers in their educational planning towards sustainable education. The study also includes model determinants, as well as conclusions and recommendations.
Keywords: sustainable development, education for sustainable development, chemistry education, competencies.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية