الملخص : هدفت الدِّراسة الحالية للتَّعرُّف على فاعليّة برنامج تدريبي مقترح قائم على الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات السباحين الناشئين في العاصمة في العام 2021، وذلك بتتطبيق هذا البرنامج على عدد من السباحين المنتسبين في الأندية الرياضية في العاصمة عمّان. وقد اتَّبعت الدِّراسة المنهج شبه التجريبي؛ حيث تكوّن حقل الدِّراسة من (60) فرد، تمَّ تقسيمها بالتساوي إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية وأخرى ضابطة. هذا وقد خَلُصت الدِّراسة إلى إلى فعالية البرنامج المبني على تطبيقات الذكاء الاصطناعي، لصالح العينة التجريبية، كما أثبتت عدم وجود فروق فيما يتعلق بمتغيري النوع الاجتماعي والخبرة في السباحة، كما أظهرت النتائج قصوراً واضحا لدى المبحوثين والكادر التدريبي بفهم أهمية وآلية البرنامج التدريبي القائم على الذكاء الاصطناعي؛ لذا أوصت الدراسة بزيادة الاهتمام بالبرامج التدريبية المبنية الذكاء الاصطناعي؛ لما له من أهمية بتنمية مهارات السباحين؛ وأهميته في اختصار الوقت اللازم لعملية التدريب. وأوصت أيضاً بضرورة إعداد برامج تدريبية قائمة على الذكاء الاصطناعي، وكذلك ضرورة عقد دورات وورشات تتدريبية لمدربي السباحة مرتبطة باستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتحسين مهارات السباحيّن الناشئين المنتسبين في الأندية بالعاصمة الأردنية عمّان، أيضاً هناك ضرورة لزيادة الأبحاث المرتبطة بموضوعها، إذ تبيَّن بأنّ الأبحاث شحيحة بهذا المجال؛ وتحديداً بتطبيقات البرامج المرتبطة بالذكاء الاصطناعي.
The effectiveness of a proposed training program based on artificial intelligence to develop the skills of junior swimmers in the capital، Amman By Dr./ Asma Esmaeel Badawi Abu Arida Tauibah unverctiy, suadia arbia Abstact: The current study aimed to identify the effectiveness of a proposed training program based on artificial intelligence to develop the skills of junior swimmers in the capital in the year 2021, by applying this program to a number of swimmers affiliated with sports clubs in the capital, Amman. The study followed the semi-experimental approach. Where the study field consisted of (60) individuals, they were divided equally into two groups, an experimental group and a control group. The study concluded with the effectiveness of the program based on artificial intelligence applications, in favor of the experimental sample, and it also proved that there were no differences with regard to the variables of gender and swimming experience, and the results showed a clear lack of the respondents and the training staff in understanding the importance and mechanism of the training program based on artificial intelligence. ; Therefore, the study recommended increasing interest in training programs based on artificial intelligence. Because of its importance in developing swimmers' skills; And its importance in shortening the time required for the training process. It also recommended the need to prepare training programs based on artificial intelligence, as well as the need to hold training courses and workshops for swimming coaches related to the use of artificial intelligence applications to improve the skills of young swimmers affiliated with clubs in the Jordanian capital, Amman. There is also a need to increase research related to its subject, as it was found that research is scarce in this field. Specifically, software applications associated with artificial intelligence.
ابو عريضة, اسماء اسماعيل بدوي. (2021). فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات السباحين الناشئين في العاصمة عمّان. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 70(1), 408-445. doi: 10.21608/ijeps.2021.281691
MLA
اسماء اسماعيل بدوي ابو عريضة. "فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات السباحين الناشئين في العاصمة عمّان", المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 70, 1, 2021, 408-445. doi: 10.21608/ijeps.2021.281691
HARVARD
ابو عريضة, اسماء اسماعيل بدوي. (2021). 'فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات السباحين الناشئين في العاصمة عمّان', المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 70(1), pp. 408-445. doi: 10.21608/ijeps.2021.281691
VANCOUVER
ابو عريضة, اسماء اسماعيل بدوي. فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات السباحين الناشئين في العاصمة عمّان. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية, 2021; 70(1): 408-445. doi: 10.21608/ijeps.2021.281691