الرّشاقة الاستراتيجية لدى القادة الأكاديميين في الجامعات الأردنية من وجهة نظر أعضاء هيئة التّدريس

المؤلفون

كلية التربية- قسم الادارة التربوية جامعة عجلون الوطنية

المستخلص

الملخص:
هدفت البحث التعرف إلى درجة ممارسة الرّشاقة الاستراتيجية لدى القادة الأكاديميين من وجهة نظر أعضاء هيئة التّدريس, ومع اختلاف وجهات النظر باختلاف الجنس, والرّتبة الأكاديمية, والسّلطة المشرفة, والكلية, ومصدر الحصول على آخر مؤهّل, وسنوات الخبرة.
ولتحقيق أهداف الدّراسة تم استخدام المنهج الوصفي وتمّ تطوير الاستبانة الرشاقة الاستراتيجية مكونة من (45) فقرة موزعة على (وضوح الرؤية والأهداف، والمقدرات الأساسية والتكنولوجية، والشراكة في المسؤولية واتخاذ الإجراءات، والتنظيم وتنفيذ الأعمال، والتخطيط الاستراتيجي). وتم التأكد من صدقها وثباتها، تكونت عينة الدراسة من(470) عضو هيئة تدريس، واظهرت الدراسة مايلي: أنّ درجة ممارسة الرّشاقة الاستراتيجية لدى القادة الأكاديميّين في الجامعات الأردنية تراوحت ما بين (3.07-3.28) وبدرجة ممارسة متوسطة لجميع المجالات. وأنّ هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة الرّشاقة الاستراتيجية للقادة الأكاديميين من وجهة نظر أعضاء هيئة التّدريس تعزى لمتغيرات الجنس والتخصص لصالح الإناث والكليات الإنسانية على التوالي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الرّتبة الأكاديميّة، وسنوات الخبرة، ومصدر الحصول على آخر مؤهل، والسّلطة المشرفة.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The strategic agility of Academic Leaders from the Perspective of Faculty Members
  Abstract:
  The search has aimed to identify the degree of agility exercise strategy of academic leaders from the point of view of faculty members according to different views of gender, academic rank, supervising authority, specialization and source of the last qualification and years of experience. The descriptive correlation approach has been used to achieve the objectives of the study. A strategic agility questionnaire also has been developed consisted of (45) items and distributed to visibility and objectives, core and technological capabilities, partnership in responsibility and action, organization and implementation of business, and strategic planning and it has varied its validity and reliability. The study sample has consisted of (470) Faculty Members and it has showed that the degree of Strategic Agility strategy among Academic Leaders in Jordanian universities with a moderate mean between (3.07-3.28) for all items. Besides, there are statistically significant differences in the degree of Strategic Agility among Academic Leaders in Jordanian universities from Faculty Members' perspective due to gender and specialization in favor of female and humanities, respectively and there are no statistically significant differences due to the variables of university recipe, academic rank, the source to obtain the other qualification, years of experience.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية