دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الصورة الذهنية عن بعض الدول الأجنبية لدى الشباب الجامعي

المؤلفون

أستاذ مشارك بقسم الإعلام كلية العلوم الاجتماعية جامعة أم القرى

10.12816//ijeps.2023.330603

المستخلص

ملخص:
  هدفت الدراسة الحالية إلى بحث دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل  الصورة الذهنية عن بعض الدول الأجنبية لدى الشباب الجامعي في (السويد- النرويج – اليابان).وذلك باستخدام المنهج المسحي واستمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أبرزها:

تحقق الفرض الأول كلياً حيث تبين وجود علاقة طردية متوسطة بين مساهمة المضامين المقدمة بالتعريف بالدول الأجنبية ودرجة تغيير الصورة في ذهن المتابعين ، حيث كانت (ر>0.3) وهي دالة عند مستوى 0.01 .
تحقق الفرض الثانى كلياً فقد تبين وجود علاقة طردية متوسطة بين مساهمة المضامين المقدمة بالتعريف بالدول الأجنبية وبين الصورة الذهنية (ايجابية – سلبية – تتراوح بين الايجابية والسلبية) التي يكونها الشباب الجامعي نحو تلك الدول ، حيث كانت (ر>0.3) وهي دالة عند مستوى 0.01 .
تحقق الفرض الثالث كلياً حيث أثبت البحث توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستويات معدل التعرض (كثيف- متوسط- منخفض) لحسابات الدول الأجنبية على مواقع التواصل الاجتماعي ومستويات الصورة الذهنية (إيجابية- سلبية- تتراوح بين الإيجابية و السلبية).
تحقق الفرض الرابع والخامس والسادس جزئياً حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الصورة الذهنية التي يكونها الشباب الجامعي عن الدول الأجنبية بالتعرض لحسابتهم على مواقع التواصل الاجتماعي مع المتغيرات الديموغرافية والمتمثلة في النوع (ذكور وإناث)، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين (عينة الدراسة) باختلاف المستوى الاجتماعي الاقتصادي والصورة الذهنية التي يكونها الشباب الجامعي عن الدول الاجنبية بالتعرض لحساباتهم على مواقع التواصل الاجتماعي

 
 
 
 
Abstract:
  
   The current study aimed to examine the role of social networking sites in forming the mental image of some foreign countries among university youth in (Sweden - Norway - Japan). This was done by using the survey method and questionnaire form as a tool for collecting data. The study reached a set of results, the most prominent of which were: • The first hypothesis was completely fulfilled, as it was shown that there is a moderate direct relationship between the contribution of the content presented in introducing foreign countries and the degree of changing the image in the minds of followers, where it was (r>0.3) and is significant at the 0.01 level. • The second hypothesis was fully fulfilled, as it was found that there is a moderate direct relationship between the contribution of the contents presented in introducing foreign countries and the mental image (positive - negative - ranging between positive and negative) that university youth form towards those countries, where it was (r > 0.3), which is significant at the level of 0.01. • The third hypothesis was completely fulfilled, as the research proved that there are statistically significant differences between the levels of exposure rate (heavy - medium - low) to accounts of foreign countries on social networking sites and the levels of mental image (positive - negative - ranging between positive and negative). • The fourth, fifth, and sixth hypotheses were partially fulfilled, as there are statistically significant differences between the mental image that university youth form about foreign countries by exposure to their accounts on social networking sites, with the demographic variables represented by gender (males and females), while there are no statistically significant differences between (sample The study) varies according to the socio-economic level and the mental image that university youth form about foreign countries by exposure to their accounts on social networking sites.
 

 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية