المستخلص: هدف هذا البحث للكشف عن مستوى تضمين القيم الأخلاقية في كتاب المهارات الحياتية والتربية الاسرية للمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية ، وتكون مجتمع الدراسة من محتوى كتاب المهارات الحياتية للصف الثاني متوسط في المملكة العربية السعودية، أما العينة فهي محتوى كتاب المهارات الحياتية والتربية الأسرية الثاني متوسط للفصل الدراسي الأول. وتحقيقاً لهدف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي باستخدام أسلوب تحليل المحتوى كما تم تصميم بطاقة تحليل المحتوى، وتوصل الباحث إلى عدد من النتائج من خلال المعالجة الإحصائية للبيانات، وقد أوصى الباحث بزيادة الاهتمام بتضمين العديد من القيم الأخلاقية في كتاب المهارات الحياتية والتربية الأسرية للصف الثاني متوسط في المملكة العربية، والاستفادة من قائمة القيم الأخلاقية التي توصل إليها الباحث في إعداد كتاب المهارات الحياتية والتربية الأسرية للصف الثاني متوسط.
Abstract:
The goal of this research is to reveal the level of inclusion of moral values in the book on life skills and family education for the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia. The study population consists of the content of the book on life skills for the second intermediate grade in the Kingdom of Saudi Arabia, while the sample is the content of the book on life skills and family education for the second intermediate stage for the semester. First academic year. To achieve the goal of the research, the researcher used the descriptive approach using the content analysis method. A content analysis card was also designed, and the researcher reached a number of results through statistical processing of the data. The researcher recommended increasing attention to including many moral values in the book on life skills and family education for the second intermediate grade. In the Kingdom of Arabia, and benefiting from the list of moral values that the researcher arrived at in preparing the book on life skills and family education for the second grade.